وبلاگicon

استصحاب وکاربرد آن/قسمت پانزدهم- محمدموسی زکی

دسته بندی محصولات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

     مجلهءحقیقت
    مجلهء حقیقت «تاسیس1384ش» دورهءجدید. از اینکه مجلهءحقیقت را انتخاب کردید خوشحالیم. مارا از آثار و نظرات سازندهء خود بهره مند کنید. majallehaqiqat.loxblog.com

لینک دوستان

امکانات جانبی

    فرم تماس با ما تماس با ما

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 1250
    کل نظرات کل نظرات : 49
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 41

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 180
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 18
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    آي پي امروز آي پي امروز : 60
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
    بازدید هفته بازدید هفته : 1104
    بازدید ماه بازدید ماه : 2795
    بازدید سال بازدید سال : 8839
    بازدید کلی بازدید کلی : 8839

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.239.2.222
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

خبرنامه

    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

    علی آقا محمدی - تشکر فراوان از آقای اسماعیلی بابت گزارش خوبشون - 1396/11/25
    فهیمی - سلام.مدت زیادی از فعالیت در مجله حقیقت دور بودم امروز دیدم مجله پرباری شده و مطالب بسیار مفید ارایه می شود. از دست اندر کاران و عزیزانی که زحمت میکشد کمال تشکر را دارم. - 1396/3/16
    mohseni - روحش شاد
    خداوند غریق رحمتش کند با این فعالیتهای ماندگارش
    امروز هرچه داریم از دست علمای خاضع و زحمت کش است
    همه مایه افتخار اسلام و مسلمین هستند. - 1395/10/4
    حیاتی - سلام استفاده کردیم عالی بود - 1395/2/25/majallehaqiq
    حیاتی - سلام تشکر از اطلاع رسانی جامع
    پاسخ: سلام سپاس از حسن نظرتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    نعمت الله کامرانی. - عرض سلام ،احترام وخسته نباشید

    برخودلازم میدانم از تمامی کسانی که باعث وبانی برگزاری این مراسم معنوی بودند ویادوخاطرات انشهدای بی شمع وچراغ را درخاطره ها طنین انداز نمودند تشکروقدردانی نمایم وخداقوت رانثارشان کنم.

    اجرکم عندالله
    پاسخ: سلام... سپاس از حسن نظر شما... - 1395/2/22/majallehaqiq
    محمد بیانی - عکس یاد گاری تان حرف نداشت اشنایان قدیمی در هم جمعند روح شهدا را هم خدا وند غریق رحمت .نماید
    پاسخ: ممنون از ارسال پیامتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    آریایی - ان شا الله تمام عاشقان و دوست داران اهل بیت ع بتوانند به سلامت به زیارت امام حسین ع مشرف شوند...
    و هر دو دولت عزیز و برادر ایران و عراق بتوانند در امر ورود و خروج زایران همکاری کنند.
    - 1394/9/7/majallehaqiq
    مجتبی عابدی - آقای اسماعیلی چرا مال امسال رو نمی زارین؟ - 1394/3/2/majallehaqiq
    مولامهدی گل یاس - یک منتقم از طواف حج می آید

    با اسب، و ذوالفقار کج می آید

    آمین خدا برای اللهم

    عجل ولیک الفرج می آید

    خیلی ممنون از شما همکار گرامی - 1392/10/19

آخرين ارسال هاي تالار گفتمان

کمی طاقت داشته باشید...
عنوان پاسخ بازدید توسط
1 2717 mojtaba
1 967 afg
1 1030 afg

استصحاب وکاربرد آن/قسمت پانزدهم- محمدموسی زکی

ج) تعارض استصحاب با اصالة الصحه:

در تعارض استصحاب با اصاله الصحه دو حالت متصور است:

1 - شبهات حكمي: 

هرگاه منشأ شك در صحت يا فساد، شك در چگونگي حكم باشد، مثلاً‌بيمه يا انتقال حق تأليف از جمله عقودي است كه در زمان شارع مطرح نبوده است، حال اگر پس از انعقاد اين قراردادها در صحت آن شك كنيم، شبهة حكمي است و طبق اصل استصحاب معامله فاسد است؛ زيرا اصل، عدم نقل و انتقال است، ولي طبق اصالة الصحّه بايد به صحت قرارداد حكم نمود.

در حل تعارض اين دو اصل ميان فقها اختلاف نظر وجود دارد، بعضي استصحاب و بعضي اصل صحت را مقدم مي‌دارند.

اما با توجه به اطلاق مادة 223 ق.م به نظر مي‌رسد كه در تحليل حقوقي بايستي به تقدّم اصاله الصحه قائل بود.[1]

2 شبهات موضوعي:

هرگاه عقدي واقع شود سپس در صحت و فساد آن ترديد صورت گیرد و منشأ شك، ترديد در تحقق شرايطي باشد كه بدون آن شرايط، عقد فاسد خواهد بود، این شبهة، شبهة موضوعي است؛ مثلاً در ارتباط با عقد واقع شده، اگر ادعا شود كه مورد معامله قابليت انتقال نداشته است يا طرفين معامله اهليت انجام معامله را نداشته‌اند، اجراي اصل صحت با اصل عدم انتقال، تعارض پيدا مي‌كند.

در تقديم اصل صحت بر استصحاب در شبهات موضوعي نيز اختلاف نظر وجود دارد. شیخ انصاری معتقدند كه اگر اصالة الصحّه را، از امارات بدانيم در این صورت بر استصحاب مقدم است، ولي اگر آن را يك اصل عملي بدانيم، در این صورت استصحاب موضوعي بر اصاله الصحه مقدم مي‌گردد.[2]

آقای خویی معتقدند که اصل صحت در موردي جاري می‌شود كه شك در فساد، ناظر به اركان اصلي عقد نباشد، ولي هرگاه در اهليت طرفين يا قابليت مورد معامله ترديد وجود داشته باشد، استصحاب موضوعي بر اصل صحت مقدم مي‌گردد.[3]

کاتوزیان در این زمینه می‌نویسد: در تحليل حقوقي گفته شده است كه مادة 223 ق.م هم عموم قاعده را مي‌رساند و هم اين قيد را كه اصل تنها براي معامله «واقع شده» تأسيس گرديده است. مادة 223 ق.م وقوع حقوقي معامله را در نظر دارد و نه وقوع عرفي آن را،  ولي چون احراز تمام شرايط درستي و نفوذ عقد، حكمت تأسيس اصل را از بين مي‌برد، بايد آن را به «وقوع ظاهري»‌ تعبير كرد و همين اندازه كه اركان حقوقي عقد به ظاهر جمع آمد، آن را «واقع شده»‌ دانست.

ركن اساسي هر عقد وقوع تراضي است، پس شك در وقوع تراضي بي‌گمان شك در وقوع عقد است و استناد به اصل صحت آن را از بين نمي‌برد.[4]

بديهي است كه ا تخاذ هريك از مباني فوق تأثير بسزايي در حل و فصل مسائل حقوقي خواهد داشت؛ مثلاً بر اساس مادة 1213 ق.م، اعمال حقوقي مجنون ادواري در حالت افاقه نافذ است، البته مشروط بر اینکه افاقة او مسلّم باشد، حال اگر مجنون ادواري، عملي حقوقي را انجام دهد و ترديد شود كه آن عمل در حال جنون بوده يا افاقه، مقتضي اصل چيست؟

پاسخ به اين سؤال بنا به هريك از نظرات مربوط به تقدُّم استصحاب بر اصالة الصحّه متفاوت است. همانطوری که بعضي گفته‌اند: با شك در اهليت يكي از متعاملان، محل جريان اصالة الصحّه نخواهد بود و مقتضي اصل، استصحاب بقاي جنون در حين معامله است.[5]

بعضي ديگر گفته‌اند مفاد اصل صحت در قراردادها و استثنايي بودن عدم اهليت اقتضا دارد كه مدعي كسي باشد كه عقد را باطل مي‌داند و هم او بايد عارضة جنون را به هنگام تراضي اثبات كند.[6]




[1] . ناصر کاتوزیان، قواعد عمومي قراردادها، ج 2، ص 354.

[2] . مرتضی انصاری، فرائد الاصول، ج 2، ص 405.

[3] . سید ابو القاسم موسوی خوئی، مصباح  الاصول، ج 3، ص 338.

[4] . ناصر کاتوزیان، قواعد عمومی قراردادها،  ج2، ص 368.

[5] . سید حسن امامی، حقوق مدنی، ج 5، ص 263.

[6] . ناصر کاتوزیان، قواعد عمومی قراردادها،  ج2، ص 39.


 

کانال مهدوی و مذهبی

Get our toolbar!
کمپین وبلاگ نویسی امام علی النقی (علیه السلام)‍‍‍
مولامهدی گل یاس

تاریخ ارسال پست: ساعت: 20:0
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: