وبلاگicon

استصحاب وکاربرد آن/قسمت سیزدهم- محمدموسی زکی

دسته بندی محصولات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

     مجلهءحقیقت
    مجلهء حقیقت «تاسیس1384ش» دورهءجدید. از اینکه مجلهءحقیقت را انتخاب کردید خوشحالیم. مارا از آثار و نظرات سازندهء خود بهره مند کنید. majallehaqiqat.loxblog.com

لینک دوستان

امکانات جانبی

    فرم تماس با ما تماس با ما

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 1250
    کل نظرات کل نظرات : 49
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 41

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 199
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 340
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 20
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 34
    آي پي امروز آي پي امروز : 66
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 113
    بازدید هفته بازدید هفته : 853
    بازدید ماه بازدید ماه : 2544
    بازدید سال بازدید سال : 8588
    بازدید کلی بازدید کلی : 8588

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 35.173.35.159
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

خبرنامه

    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

    علی آقا محمدی - تشکر فراوان از آقای اسماعیلی بابت گزارش خوبشون - 1396/11/25
    فهیمی - سلام.مدت زیادی از فعالیت در مجله حقیقت دور بودم امروز دیدم مجله پرباری شده و مطالب بسیار مفید ارایه می شود. از دست اندر کاران و عزیزانی که زحمت میکشد کمال تشکر را دارم. - 1396/3/16
    mohseni - روحش شاد
    خداوند غریق رحمتش کند با این فعالیتهای ماندگارش
    امروز هرچه داریم از دست علمای خاضع و زحمت کش است
    همه مایه افتخار اسلام و مسلمین هستند. - 1395/10/4
    حیاتی - سلام استفاده کردیم عالی بود - 1395/2/25/majallehaqiq
    حیاتی - سلام تشکر از اطلاع رسانی جامع
    پاسخ: سلام سپاس از حسن نظرتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    نعمت الله کامرانی. - عرض سلام ،احترام وخسته نباشید

    برخودلازم میدانم از تمامی کسانی که باعث وبانی برگزاری این مراسم معنوی بودند ویادوخاطرات انشهدای بی شمع وچراغ را درخاطره ها طنین انداز نمودند تشکروقدردانی نمایم وخداقوت رانثارشان کنم.

    اجرکم عندالله
    پاسخ: سلام... سپاس از حسن نظر شما... - 1395/2/22/majallehaqiq
    محمد بیانی - عکس یاد گاری تان حرف نداشت اشنایان قدیمی در هم جمعند روح شهدا را هم خدا وند غریق رحمت .نماید
    پاسخ: ممنون از ارسال پیامتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    آریایی - ان شا الله تمام عاشقان و دوست داران اهل بیت ع بتوانند به سلامت به زیارت امام حسین ع مشرف شوند...
    و هر دو دولت عزیز و برادر ایران و عراق بتوانند در امر ورود و خروج زایران همکاری کنند.
    - 1394/9/7/majallehaqiq
    مجتبی عابدی - آقای اسماعیلی چرا مال امسال رو نمی زارین؟ - 1394/3/2/majallehaqiq
    مولامهدی گل یاس - یک منتقم از طواف حج می آید

    با اسب، و ذوالفقار کج می آید

    آمین خدا برای اللهم

    عجل ولیک الفرج می آید

    خیلی ممنون از شما همکار گرامی - 1392/10/19

آخرين ارسال هاي تالار گفتمان

کمی طاقت داشته باشید...
عنوان پاسخ بازدید توسط
1 2717 mojtaba
1 967 afg
1 1030 afg

استصحاب وکاربرد آن/قسمت سیزدهم- محمدموسی زکی

ج) فرق قاعده یقین با استصحاب:

مولی امر کرده است که علماء را اکرام کنید ولی یقین داشتم که زید عالم و واجب الاکرام است و او را  اکرام کردم بعد شک کردم که آیا زید در طول این مدت عادل بوده است یا نه، اینجا قاعده یقین جاری است نه استصحاب؛ زیرا، فرق استصحاب و قاعده‌ی یقین این است که در استصحاب یقین همیشه نسبت به سابق محفوظ است و شک در آینده است ولی در قاعده‌ی یقین، یقین نسبت به سابق محفوظ نیست به این معنا که حتی نسبت به گذشته هم یقین ندارم و گاه از آن به شک ساری تعبیر می‌شود؛ یعنی شکی که به گذشته هم سرایت می‌کند مثلا زید روز جمعه عادل بود و الان شک دارم که همچنان بر عدالت باقی است یا نه (استصحاب) ولی گاه امروز شک می‌کنم که دیروز هم عادل بود یا نه (قاعده‌ی یقین) مورد بحث هم از باب قاعده‌ی یقین است.

شهید صدر در این زمینه می‌فرماید: قاعدة یقین با استصحاب در فرض یقین و شک مشترک است اما فرقش این است که شک در استصحاب متعلق و مربوط به بقاء متیقن است؛ یعنی شک دارد که حالت قبل باقی است یا خیر؟ مثلا در ساعت 10 قبل از ظهر یقین داشتم که زید زنده بود است، ولی بعد از گذشت چند ساعت شک کردم آیا الان زید زنده است یا در اثر حوادث از دنیا رفته است؟ در اینجا شک ما در بقاء حیات زید است و نمی‌دانیم این حیات استمرار داشته یا خیر؟ اما در قاعدة این طور نیست مثلا در ساعت 10 قبل از ظهر یقین داشتم که زید زنده بود است، ولی بعد از گذشت چند ساعت شک کردم که زید در ساعت 10 قبل از ظهر زنده بود یا خیر؟ پس در این صورت برای ما یقین سابق وجود ندارد و نسبت به نفس یقین شک داریم در حالی که در استصحاب یقین سابق هست ولی شک در استمرار متیقن می‌باشد، در حقیقت شک در قاعدة یقین ناقض یقین سابق است ولی شک در استصحاب ناقض یقین سابق نیست.[1]


5 - تعارض استصحاب با سایر ادله:

الف) تعارض اماره با استصحاب:

مرحوم محقق آخوند در بارة تعارض اماره با استصحاب می‌نویسد: اماره دليل اجتهادي است و دليل اجتهادي بر اصل عملي مقدم است، بنابراین اگر اماره با استصحاب در تعارض باشد، حق تقدم با اماره بوده و اصل استصحاب از حجیت ساقط می‌شود.[2]

شهید صدر این مبحث را تحت عنوان «تعارض بین ادلة محرزه و اصول عملیه» مطرح نموده است، ایشان در این زمینه می‌نویسد: دو مبحث را مطرح نموده است:

1 تعارض اصول عملیه با ادلة محرزة قطعیه: اگر اصول عملیه با ادلة قطعیه معارض باشد، بدون تردید، ادلة محرزه قطعیه مقدم است و جای برای اجرای اصل عملی باقی نمی‌ماند؛ زیرا در موضوع دلیل اصول عملیه شک اخذ شده است و این شک با ورود دلیل قطعی منتفی می‌شود و جای برای اجرای باقی نمی‌ماند.

2 تعارض اصول عملیه با اماره: اگر اصول عملیه با اماره، مانند خبر ثقه در تعارض باشد، در این صورت نیز بدون شک و تردید اماره - با اینکه موضوع اماره ظنی و عدم العلم است - مقدم بر اصول عملیه می‌باشد؛ زیرا، اماره قائم مقام قطع موضوعی است.[3]

در قانون مدنی نیز در تعارض امارة قضايي با استصحاب نيز اماره را مقدم مي‌داند؛ زيرا وجود امارة قضايي را علتي براي رفع ترديد و ايجاد علم براي دادرسي تلقي مي‌كنند كه در اين صورت جايي براي استصحاب باقي نمي‌ماند.

البته باید توجه داشت که تقدم اماره بر استصحاب در علم اصول با بحث تقدم اماره در حقوق متفاوت است؛ زيرا در اصول، اماره‌اي را بر استصحاب مقدم مي‌دارند كه از ظنون خاصّه باشد يعني دليل شرعي بر حجيت آنها وجود داشته باشد. همانطور که شهید فرموده است این اماره و ظنون خاصه است و ظنون خاصه قائم مقام قطع موضوعی است.[4]

اما در حقوق، اماره‌قانوني و قضايي حجيت دارد، اگرچه مبناي آن دليل شرعي نباشد؛ مثلاً انتشار قوانين در روزنامة رسمي كشور، امارة قانوني بر عالم بودن افراد جامعه به قوانين است؛ حال اگر كسي در دادگاه، مدعي جهل به قانون شود، با اين كه در موارد شك، اصل عدم العلم است، امارة قانوني مزبور بر اين اصل مقدم است. در حالي كه چنين تقدمي در شرع مطرح نمي‌باشد.



[1] . محمد باقر صدر، دروس فی علم اصول، ج 1، ص 415 416.

[2] . محمد کاظم حراسانی، کفایة الاصول، ص 429.

[3] . محمد باقر صدر، دروس فی علم اصول، ج 1، ص 468 469.

[4] . محمد باقر صدر، دروس فی علم اصول، ج 1، ص 468 469.


 

کانال مهدوی و مذهبی

Get our toolbar!
کمپین وبلاگ نویسی امام علی النقی (علیه السلام)‍‍‍
مولامهدی گل یاس

تاریخ ارسال پست: ساعت: 12:26
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: