وبلاگicon

حدادعادل: تحول در علوم انسانی...

دسته بندی محصولات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

     مجلهءحقیقت
    مجلهء حقیقت «تاسیس1384ش» دورهءجدید. از اینکه مجلهءحقیقت را انتخاب کردید خوشحالیم. مارا از آثار و نظرات سازندهء خود بهره مند کنید. majallehaqiqat.loxblog.com

لینک دوستان

امکانات جانبی

    فرم تماس با ما تماس با ما

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 1252
    کل نظرات کل نظرات : 49
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 41

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 102
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 8
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 10
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 1
    آي پي امروز آي پي امروز : 34
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 3
    بازدید هفته بازدید هفته : 2922
    بازدید ماه بازدید ماه : 5219
    بازدید سال بازدید سال : 20692
    بازدید کلی بازدید کلی : 357372

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 52.14.126.74
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

خبرنامه

    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

    علی آقا محمدی - تشکر فراوان از آقای اسماعیلی بابت گزارش خوبشون - 1396/11/25
    فهیمی - سلام.مدت زیادی از فعالیت در مجله حقیقت دور بودم امروز دیدم مجله پرباری شده و مطالب بسیار مفید ارایه می شود. از دست اندر کاران و عزیزانی که زحمت میکشد کمال تشکر را دارم. - 1396/3/16
    mohseni - روحش شاد
    خداوند غریق رحمتش کند با این فعالیتهای ماندگارش
    امروز هرچه داریم از دست علمای خاضع و زحمت کش است
    همه مایه افتخار اسلام و مسلمین هستند. - 1395/10/4
    حیاتی - سلام استفاده کردیم عالی بود - 1395/2/25/majallehaqiq
    حیاتی - سلام تشکر از اطلاع رسانی جامع
    پاسخ: سلام سپاس از حسن نظرتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    نعمت الله کامرانی. - عرض سلام ،احترام وخسته نباشید

    برخودلازم میدانم از تمامی کسانی که باعث وبانی برگزاری این مراسم معنوی بودند ویادوخاطرات انشهدای بی شمع وچراغ را درخاطره ها طنین انداز نمودند تشکروقدردانی نمایم وخداقوت رانثارشان کنم.

    اجرکم عندالله
    پاسخ: سلام... سپاس از حسن نظر شما... - 1395/2/22/majallehaqiq
    محمد بیانی - عکس یاد گاری تان حرف نداشت اشنایان قدیمی در هم جمعند روح شهدا را هم خدا وند غریق رحمت .نماید
    پاسخ: ممنون از ارسال پیامتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    آریایی - ان شا الله تمام عاشقان و دوست داران اهل بیت ع بتوانند به سلامت به زیارت امام حسین ع مشرف شوند...
    و هر دو دولت عزیز و برادر ایران و عراق بتوانند در امر ورود و خروج زایران همکاری کنند.
    - 1394/9/7/majallehaqiq
    مجتبی عابدی - آقای اسماعیلی چرا مال امسال رو نمی زارین؟ - 1394/3/2/majallehaqiq
    مولامهدی گل یاس - یک منتقم از طواف حج می آید

    با اسب، و ذوالفقار کج می آید

    آمین خدا برای اللهم

    عجل ولیک الفرج می آید

    خیلی ممنون از شما همکار گرامی - 1392/10/19

حدادعادل: تحول در علوم انسانی...

 

غلامعلی حداد عادل: 

تحول در علوم انسانی در گرو پرهیز از کارهای سطحی و شتاب زدگی است 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحول در علوم انسانی را نیازمند پرهیز از کارهای سطحی و شتاب زدگی دانست و از همه دانشگاه هایی که در عرصه علوم انسانی کار می‌کنند، مؤسسات دانشگاهی و نهادهای حوزوی قم خواست تا شورای تحول و ارتقای علوم انسانی را کمک کنند.

 


غلامعلی حداد عادل صبح امروز در همایش هم اندیشی علمی کاربردی کارگروه‌های ویژه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و شورای عالی برنامه ریزی، با اشاره به تاریخچه تشکیل شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، گفت این شورا از صاحب‌‌نظران و مسؤولان، دانشگاهیان، حوزویان و نمایندگان نهادهای مرتبط تشکیل شده و تاکنون بالغ بر 40 جلسه تشکیل داده است.

رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان این‌که بی شک علوم انسانی که در دانشگاه های ما تدریس می‌شود از غرب و با یک جهان بینی دیگر آمده است، گفت: دانشگاه‌های ما صورت تحول یافته مدارس علمیه قدیم نیستند و از ابتدا با الگوی دانشگاه های غربی تاسیس شده اند.

وی با تاکید بر این‌که ما اگر مسلمان هم نبودیم باید از خودمان می‌پرسیدیم آیا انسان شناسی ما با انسان شناسی حاکم بر غرب بعد از رنسانس یکی است یا تفاوت دارد؟ افزود: توافق نداشتن ما با غرب در مورد معنای انسان مانع از این است که علوم انسانی غرب همان علوم انسانی ما باشد و تمام اختلاف ما با غرب در همین نکته نهفته است.

حداد عادل با اشاره به این‌که در دنیای غرب پس از رنسانس سعی بر این بوده که همه جنبه های متعالی انسان را فرو بکاهد، گفت: در دنیای غرب به دنبال این هستند که انسان را از آسمان به زمین بکشانند و سعی کرده اند بگویند اعتقادی که انبیا دارند صحیح نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با طرح این مسأله که در دانشگاه‌های ما هیچ کس قبل از انقلاب مطرح نکرده است که چرا ما از غرب تقلید می‌کنیم ،‌گفت: در آن دوره به قدری تقلید طبیعی جلوه می‌کرد که هیچ کس مطرح نکرده که ما با تمدن اسلامی خودمان آیا صاحب بینشی پیرامون انسان هستیم یا نه؟

وی خاطرنشان کرد: اگر انقلاب اسلامی در امور دیگر موفق شود اما در علوم انسانی تحولی صورت نگیرد انقلاب اسلامی موفق نبوده است

حداد عادل افزود: چگونه ممکن است ما مدعی فرهنگ و جهان بینی مستقل و تمدنی متفاوت از غرب باشیم، ولی در دانشگاه‌های ما در رشته های مختلف علوم انسانی همان مباحثی تدریس شود که ما قبول نداریم. 

وی تاکید کرد: وقتی جوانان ما این مباحثی که مبانی آن از  جهان بینی و انسان شناسی غربی است که ما قبول نداریم را بخوانند و با همان ذهنی که اینها را آموخته است مسؤولیت بگیرند، نمی‌توانیم مدعی شویم به سمت تمدن اسلامی حرکت می‌کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تحول در علوم انسانی به دلیل اهمیت آن دشمن زیاد دارد، گفت: آنهایی که از این تحول می‌ترسند و مخالف آن هستند به سرعت جنجال بپا خواهند کرد و با انواع دروغ‌ها و تهمت‌ها سعی خواهند کرد ما را به واکنش بکشانند و این حرکت را در نطفه خفه کنند از این رو باید تدبیر کرد تا از فضای غبارآلودی که ممکن است مخالفین بوجود آورند بتوانیم عبور کنیم.‌

رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان این‌که از زمان آغاز انقلاب فرهنگی در سال 1359 و تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع تحول در علوم انسانی با الفاظ مختلف مطرح بوده است، گفت: عده زیادی در این راستا با اخلاص و علاقه کار کرده اند، اما بی توجهی به چگونگی اجرای تحول یکی از موانعی بوده که سبب شده است در این 33سال تحول در علوم انسانی رخ ندهد.

وی با اشاره به این‌که تفکر و فرهنگ غربی حدود 400 سال بر یک دنیای وسیع فعال بوده تا علوم انسانی را بدین شکل متحول کرده و به شکل نرم افزاری به همه دنیا منتقل کرده است، گفت: نمی توان این را در کوتاه مدت به دور انداخت و چیز مستقلی جایگزین آن کرد و باید در مسیر دانشگاه‌ها و بدون تعطیلی این تحول را ایجاد کرد.

رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های ویژه گفت: 15 رشته با اولویت تشخیص داده شدند و تحول هر رشته را به صاحب نظران همان رشته که متشکل از استادانی است که به دانشمندی موصوف و به تحول مؤمن هستند، سپردیم تا اساتید هر رشته خودشان بگویند از کجا باید شروع کرد.

وی در ادامه افزود: با تشکیل این کارگروه ها، کار شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به صورت ستادی شده و مدیریت، هماهنگی، نظارت و هدایت کارگروه ها را برعهده دارد.

حداد عادل در ادامه گفت: کارگروه ها روند تحول را در چهار حوزه مهم « مبانی، محتوا، برنامه و کتاب‌های درسی»، « استاد»، « دانشجو» و « پایان نامه ها و مجلات پژوهشی» پی می گیرند.

عضو شورای عالی انقلاب با اشاره به این‌که مشابه کارگروه های ویژه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری وجود دارد، افزود: با وزیر علوم به توافق رسیده ایم که این کارگروه ها یکی شوند با این توجه که در اجرا باید مراعات جنبه تحول را بکنند و باید بدانند آنچه را شورای تحول و ارتقای علوم انسانی پیشنهاد می‌کند اجرایش با وزارت علوم تحقیقات و فناوری است.

وی در پایان موفقیت کار شورای تحول و ارتقای علوم انسانی را در گرو درک عمیق، اهمیت و پیچیدگی کار و پرهیز از سطحی نگری و شتاب زدگی و کار تبلیغاتی و شعاری کردن، مایوس نشدن، هماهنگ بودن با دستگاه مسؤول دانست و از همه دانشگاه هایی که در علوم انسانی کار می‌کنند، مؤسسات دانشگاهی و موسسات حوزوی قم خواست تا در این امر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی را کمک کنند و گفت سربازی ما برای رهبر انقلاب در این است که این کار را جدی بگیریم.



خبر گزاری رسا



 

کانال مهدوی و مذهبی

Get our toolbar!
کمپین وبلاگ نویسی امام علی النقی (علیه السلام)‍‍‍
مولامهدی گل یاس

تاریخ ارسال پست: ساعت: 18:4
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: