وبلاگicon

اسلام رهبرزندگى قسمت چهارم

دسته بندی محصولات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

     مجلهءحقیقت
    مجلهء حقیقت «تاسیس1384ش» دورهءجدید. از اینکه مجلهءحقیقت را انتخاب کردید خوشحالیم. مارا از آثار و نظرات سازندهء خود بهره مند کنید. majallehaqiqat.loxblog.com

لینک دوستان

امکانات جانبی

    فرم تماس با ما تماس با ما

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 1252
    کل نظرات کل نظرات : 49
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 41

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 222
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 125
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 22
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 13
    آي پي امروز آي پي امروز : 74
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 42
    بازدید هفته بازدید هفته : 956
    بازدید ماه بازدید ماه : 4348
    بازدید سال بازدید سال : 14208
    بازدید کلی بازدید کلی : 350888

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.235.249.219
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

خبرنامه

    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

    علی آقا محمدی - تشکر فراوان از آقای اسماعیلی بابت گزارش خوبشون - 1396/11/25
    فهیمی - سلام.مدت زیادی از فعالیت در مجله حقیقت دور بودم امروز دیدم مجله پرباری شده و مطالب بسیار مفید ارایه می شود. از دست اندر کاران و عزیزانی که زحمت میکشد کمال تشکر را دارم. - 1396/3/16
    mohseni - روحش شاد
    خداوند غریق رحمتش کند با این فعالیتهای ماندگارش
    امروز هرچه داریم از دست علمای خاضع و زحمت کش است
    همه مایه افتخار اسلام و مسلمین هستند. - 1395/10/4
    حیاتی - سلام استفاده کردیم عالی بود - 1395/2/25/majallehaqiq
    حیاتی - سلام تشکر از اطلاع رسانی جامع
    پاسخ: سلام سپاس از حسن نظرتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    نعمت الله کامرانی. - عرض سلام ،احترام وخسته نباشید

    برخودلازم میدانم از تمامی کسانی که باعث وبانی برگزاری این مراسم معنوی بودند ویادوخاطرات انشهدای بی شمع وچراغ را درخاطره ها طنین انداز نمودند تشکروقدردانی نمایم وخداقوت رانثارشان کنم.

    اجرکم عندالله
    پاسخ: سلام... سپاس از حسن نظر شما... - 1395/2/22/majallehaqiq
    محمد بیانی - عکس یاد گاری تان حرف نداشت اشنایان قدیمی در هم جمعند روح شهدا را هم خدا وند غریق رحمت .نماید
    پاسخ: ممنون از ارسال پیامتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    آریایی - ان شا الله تمام عاشقان و دوست داران اهل بیت ع بتوانند به سلامت به زیارت امام حسین ع مشرف شوند...
    و هر دو دولت عزیز و برادر ایران و عراق بتوانند در امر ورود و خروج زایران همکاری کنند.
    - 1394/9/7/majallehaqiq
    مجتبی عابدی - آقای اسماعیلی چرا مال امسال رو نمی زارین؟ - 1394/3/2/majallehaqiq
    مولامهدی گل یاس - یک منتقم از طواف حج می آید

    با اسب، و ذوالفقار کج می آید

    آمین خدا برای اللهم

    عجل ولیک الفرج می آید

    خیلی ممنون از شما همکار گرامی - 1392/10/19

اسلام رهبرزندگى قسمت چهارم

 

 
                           اسلام رهبرزندگى                                قسمت چهارم    
 
 استاد محمد محقق بلخی
 
 
 1-2نقش ذاتى و موضوعى دين در عرصه‏هاى اجتماعى و سياسى:
 سكولار ولائيك‏ها، اگر به نقش معنوى وتربيتى (نقش ذاتى دين) اعتراف دارند، بايد به نقش وكاركرد موضوعى دين، نيز باور داشته باشند، زيرا لازمه تصديق به نقش ذاتى دين (نقش وكارآمدى فردى درحيات معنوى)، نقش وپزيرش موضوعى آن را لزوما؛درپى خواهد داشت، چون اقتضاى ذات وفطرت توحيدى انسان در يك تربيت واقعى و عينى، و فعليت يافتن جانشينى انسان و تجلى أسماء و صفات ربوبى در وى ميباشد، كه تربيت كامل و همه جانبه انسان در تربيت كامل سياسى واجتماعى اش نهفته خواهدبود، نه تربيت فردى ويك بعدى.
 پس، اقتضاى تربيت فردى جدايى از تربيت خانوادگى، سياسى و اجتماعى نيست. و تربيت كامل انسان در حشر ونشر وى باسايرين و در سايه آزمايشهاو نشيب وفرازهايى زندگى جمعى است نه در خلوت گزينى هاى غير مسئولانه فردى. و بلكه انسان به تنهايى و باقيد انفراد، تنهاانسان منطقى وبالحمل الاولى (انسان كلى وانتزاعى)است، نه انسان واقعى و بالحمل الشايع (بالفعل). چون جوهره انسان در بعد اخلاقى و غيره، در جمع و براساس ارتباط و تعامل با ديگران- به جهت مدنى‏الطبع بودن و انس‏يابى با سايرين- معنا و عينيت پيدا مى‏كند.و چنين است كه مابه ضروت تفكيك ناپزيرى تربيت از سياست- كه نوعى تربيت و مديريت رشد بايسته است، و ارتباط دين و سياست، باورمنديم. زيرا دين، وقتى هادى انسان است، كه حافظ كرامت سياسى وى نيز باشد و تربيت كامل انسان نيز تنها در سايه يك جامعه شايسته و دولت ارزشيى متحقق الوقوع خواهد بود.
 نويسنده کتاب الحياة، تعبير مناسبى دارد: وقتى دين، هادى انسان است، حافظ كرامت سياسى وى نيز خواهد بود.[1]
استاد محمد رضا حكيمى در كتاب خورشيد مغرب، نگرش متين و درستى از هماهنگى تربيت و سياست ارائه كرده است كه بخشهاى از آن راذيلا مطالعه مى‏كنيم:
 تربيت و سياست، دو پديده‏اند در ارتباط با يكديگر و تكميل كننده يكديگر، تربيت، زمينه‏ساز سياست است و سياست، گسترنده تربيت.. اگر در يك خط باشند، و از يك زمينه برخاسته باشند، هر دو موفقند و پيروز و اگر جز اين باشد، هر دو شكست خورده‏اند و ناكام.
 در دين عميق اسلام، اين دو، نه تنها در ارتباطند، بلكه به گونه‏اى متحدند و يگانه. همان اصولى كه شالوده تربيت فردى است، شالوده سياست اجتماعى است. اين است كه اگر تربيت، تربيت اسلامى باشد، فرد چنان ساخته مى‏شود كه گويى تجسم حاكميت سياسى اسلام است و اگر سياست، سياست اسلامى باشد، جامعه چنان هماهنگ و كوشا حركت مى‏كند كه گويى همه پيكره اجتماع يك تن است و يك عينيت.
 حكيمى درباره نقش برجسته و هدايتگرانه دين و دو ركن اساسى آن (تربيت و سياست) مى‏نويسد: تربيت خواهى و سياست، نظارت بر حركت انسان است و زندگى نيز تركيبى از دو جريان تفكيك‏ناپذير.
 - 1جريان حيات فردى.
 - 2جريان حيات اجتماعى.
 چون چنين است، اسلام به اين هر دو جريان، توجه عميق كرده است، تا هيچ كدام دچار تباهى و فساد و انحطاط نگردد. زيرا كه هر يك از اين دو جريان، دچار تباهى و فساد و انحطاط گردد، آن ديگرى را نيز به تباهى و فساد و انحطاط خواهد كشانيد. اگر جريان حيات فردى فاسد باشد، جريان حيات اجتماعى فاسد خواهد شد. و بالعكس..
 اين است كه اسلام، به منظور تصحيح حيات فردى، به امر تربيت مى‏پردازد، و به منظور تصحيح حيات اجتماعى، به امر سياست. و در اين زمينه، هم فرد را و هم اجتماع را، هر دو را، زير دو پوشش حفظ كننده قرار مى‏دهد: فرد را به عنوان فرد زير پوشش تربيت اسلامى قرار مى‏دهد و به عنوان عضوى از اجتماع، زير پوشش سياست اسلامى. و جامعه را، به عنوان جامعه، زير پوشش سياست اسلامى قرار مى‏دهد و به عنوان افراد، زير پوشش تربيت اسلامى.
 بنابرآنچه ياد شد، در نظام اسلامى، تربيت (رهبرى و اداره فرد) و سياست (رهبرى و اداره اجتماع) دوشادوش حركت مى‏كنند، براى اداى "رسالت بزرگ" بدين گونه، تربيت اسلامى، فرد مددكار سياسى اسلامى اجتماع است و سياستِ اسلامى اجتماع، مددكار تربيت اسلامى فرد. و اين‏ها همه، مقدمه ارائه "تفسير بزرگ" است، يعنى "تفسير حيات" و «تفسير زندگى«
 اسلام، زندگى را در رابطه با انسان و سعادت، تفسير مى‏كند: انسان در مسير زندگى ناپايدار حركت مى‏كند، براى به دست آوردن سعادت پايدار و جاويد. آنچه براى انسان مى‏باشد، حاصل همين حركت است: "و ان ليس للانسان الا ما سعى".نجم،39
 و اجابت دعوت حيات و اميد بخش قرآن: "يا ايها الذين آمنوا استجيبوا للّه و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم":انفال:/26
 1-3 نظريه شهيد در باره دين به عنوان سنت الهى و آفريده خداوند:
شهيدصدر، باتأکید بر تكوينى بودن دین، آن را به عنوان سنت الهى و آفريده خداوند معرفی می کند وچنين مى‏نويسد:
 دين تنها يك دستور صادره از بالا و يك تشريع قانونى نيست، بلكه دين »فطرت الهى «است كه انسان برآن آفريده شده و هيچ تبديل و تغييرى در آفريده آفريدگار نيست. "لاتبديل لخلق الله وذلك الدين القيم" روم:30
 وى اضافه مى‏كند: چنانكه نمى‏توان‏جزئى از هويت انسانى را از وى جداكرد، دين رانيز نمى توان از انسان دور نمود.تفكيك دين از انسان، تجزيه هويت وى خواهد بود.
 بدين ترتيب دين در منظر صدر، فراتر از دست آوردهاى انسانى است و يك مقوله فوق تاريخى شمرده ميشود. (طبعا اين تعريف نگاه به ماهيت دين دارد، نه عوارض، ضمائم و لوازم آن كه در تعبير مصباح نيز آمده بود.(
 شهيد بر اساس استدلال باآيه "فطرة الله التى فطر الناس عليها" اظهار ميدارد: دين چون سنتى است براى انسان، هيچ وقت - تازمانى كه وى انسان است - ازوى جدا نخواهد شد. از اين جهت، كلمه "لا" در آيه نافيه است كه نفى تبديل و تفكيك انسان از آفرينش وى ميباشد. پس "لا" ناهيه نيست كه يكدستور بازدارنده باشد.
 براساس ديدگاه شهيد، دين، چون يك حقيقت تكوينى است نه يك أمر اعتبارى وانتزاعى، مقابله با دين پيامد وكنش دنيايى دارد، از اين جهت، مدعاى سكولاريستها(كه دين يك أمر اخروى است) خود بخود منتفى مى‏گردد.
 شهيد در باره پيامد درگير شدن با دين در دنيا، مى گويد: ميشود بادين در كوتاه مدت به مخالفت برخاست و مبارزه كرد.. ولى همين دين، در دراز مدت، روزگار دين زدايان و دشمنان را تباه خواهدساخت .. همان كارى كه با اقوام لوط و غيره صورت گرفت. در عصر و زمان ما نيز اين حقيقت كاملا مشهوداست زيرا دين بود كه بدون كوچكترين تحميل([2]) جنگ از بيرون، بزرگترين دشمن ايدئولوژيك خود- كمونيسم و اتحاد شوروى- را فروپاشاند.
 وامروزه غرب، با قانونى شمردن همجنس بازى و ازدواج بامحارم وآزاديهاى بى حد وحصر حيوانى، در جامعه ليبرال، كه ستيز با دين شمرده ميشود، ميرود كه به سرنوشت كمونيسم دچار شود، فاجعه ايدز، فروپاشى خانواده، بحران هويت و بيماريهاى روانى وعصبى از نشانه‏هاى اين فروپاشى تدريجى است. براساس آمار وگزارشهاى عينى در غرب، خانواده‏ى نيست كه بدون قرص اعصاب به بستر برود.بر اساس گزارش جديد دانشگاه شيكاگو:بيش ازنيمى از مردم آمريكا به درمانگاههاى روانى مراجعه كرده‏اند.
 شايد به اين جهت‏است كه يكى از معانى"دين"،«جزاء" ميباشد: "ملك يوم الدين" سوره حمد،و مانند "الذين يكذبون بيوم الدين". مطففين 11 "وما ادراك ما يوم الدين" انفطار: 17


[1] -نقد و زندگى امام شرف‏الدين - استاد محمدرضا حكيمى.
[2] -السنن التاريخية فى القران من المجموعة الكاملة لمؤلفات السيد محمد باقر الصدر: 90/12وبعد ازآن.دار التعارف للمطبوعات.بيروت.

 

کانال مهدوی و مذهبی

Get our toolbar!
کمپین وبلاگ نویسی امام علی النقی (علیه السلام)‍‍‍
مولامهدی گل یاس

تاریخ ارسال پست: ساعت: 22:40
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: