وبلاگicon

زکات اوراق مالی - قسمت ششم ( موارد وجوب زکات)- محمد موسی زکی

دسته بندی محصولات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

     مجلهءحقیقت
    مجلهء حقیقت «تاسیس1384ش» دورهءجدید. از اینکه مجلهءحقیقت را انتخاب کردید خوشحالیم. مارا از آثار و نظرات سازندهء خود بهره مند کنید. majallehaqiqat.loxblog.com

لینک دوستان

امکانات جانبی

    فرم تماس با ما تماس با ما

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 1250
    کل نظرات کل نظرات : 49
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 41

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 159
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 16
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    آي پي امروز آي پي امروز : 53
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
    بازدید هفته بازدید هفته : 1083
    بازدید ماه بازدید ماه : 2774
    بازدید سال بازدید سال : 8818
    بازدید کلی بازدید کلی : 8818

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.239.2.222
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

خبرنامه

    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

    علی آقا محمدی - تشکر فراوان از آقای اسماعیلی بابت گزارش خوبشون - 1396/11/25
    فهیمی - سلام.مدت زیادی از فعالیت در مجله حقیقت دور بودم امروز دیدم مجله پرباری شده و مطالب بسیار مفید ارایه می شود. از دست اندر کاران و عزیزانی که زحمت میکشد کمال تشکر را دارم. - 1396/3/16
    mohseni - روحش شاد
    خداوند غریق رحمتش کند با این فعالیتهای ماندگارش
    امروز هرچه داریم از دست علمای خاضع و زحمت کش است
    همه مایه افتخار اسلام و مسلمین هستند. - 1395/10/4
    حیاتی - سلام استفاده کردیم عالی بود - 1395/2/25/majallehaqiq
    حیاتی - سلام تشکر از اطلاع رسانی جامع
    پاسخ: سلام سپاس از حسن نظرتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    نعمت الله کامرانی. - عرض سلام ،احترام وخسته نباشید

    برخودلازم میدانم از تمامی کسانی که باعث وبانی برگزاری این مراسم معنوی بودند ویادوخاطرات انشهدای بی شمع وچراغ را درخاطره ها طنین انداز نمودند تشکروقدردانی نمایم وخداقوت رانثارشان کنم.

    اجرکم عندالله
    پاسخ: سلام... سپاس از حسن نظر شما... - 1395/2/22/majallehaqiq
    محمد بیانی - عکس یاد گاری تان حرف نداشت اشنایان قدیمی در هم جمعند روح شهدا را هم خدا وند غریق رحمت .نماید
    پاسخ: ممنون از ارسال پیامتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    آریایی - ان شا الله تمام عاشقان و دوست داران اهل بیت ع بتوانند به سلامت به زیارت امام حسین ع مشرف شوند...
    و هر دو دولت عزیز و برادر ایران و عراق بتوانند در امر ورود و خروج زایران همکاری کنند.
    - 1394/9/7/majallehaqiq
    مجتبی عابدی - آقای اسماعیلی چرا مال امسال رو نمی زارین؟ - 1394/3/2/majallehaqiq
    مولامهدی گل یاس - یک منتقم از طواف حج می آید

    با اسب، و ذوالفقار کج می آید

    آمین خدا برای اللهم

    عجل ولیک الفرج می آید

    خیلی ممنون از شما همکار گرامی - 1392/10/19

آخرين ارسال هاي تالار گفتمان

کمی طاقت داشته باشید...
عنوان پاسخ بازدید توسط
1 2717 mojtaba
1 967 afg
1 1030 afg

زکات اوراق مالی - قسمت ششم ( موارد وجوب زکات)- محمد موسی زکی

موارد وجوب زکات:

بنابه نظر مشهور بين فقيهان، زكات، برنُه چيز واجب است. در غلات: گندم، جو، خرما و كشمش. در دامها: گوسفند، شتر و گاو. در نقدينگى: طلا و نقره.

در غلات چهارگانه، اگر پس از خشك شدن، به نصاب لازم: 288 من تبريز و 45 مثقال كم، برابر با 207/847 كيلوگرم برسد، قانون زكات آنها را در بر مى‌گيرد و صاحبان آنها در هنگام وجوب زكات، كه در گندم وجو، وقت بستن دانه، در خرما هنگام زرد، يا قرمز شدن و در كشمش هنگام بستن دانه هاى انگور است، بايد زكات آنها را پس از كسر هزينه بپردازد.

زكات غلات چهارگانه، آبيارى شده از آب باران، يا رودخانه و به وسيله دلو، يا موتور و ... است كه پس از جمع آورى محصول و كسر هزينه ها، بايد پرداخت گردد.

در هريك از دامهاى سه گانه، نصاب جداگانه اى است. گوسفند پنج نصاب گاو دو نصاب و شتر 12 نصاب دارد. اينها اگر در بيابان بچرند و همه سال، رها باشند و به كار گرفته نشوند و در تمام سال، در ملك مالك باشند، صاحبان آنها، بايد شمارى از آنها را، از باب زكات پرداخت كنند.

در پولهاى از جنس طلا و نقره سكه خورده اگر به نصاب لازم، كه در طلا، نصاب نخست آن بيست و نصاب دوم آن چهار مثقال و در نقره نصاب نخست آن، 105 و نصاب دوم آن 21 مثقال است، برسند و در تمام سال، از آن مالك باشند و... بايد مالك ( 2/5درصد) آنها را از باب زكات، بپردازد. موارد نُه گانه بالا، كه شرايط وجوب، اندازه نصاب آنها و... در كتابهاى فقهى و در رساله‌هاى عمليه، بيان شده است.

علامه در تذكره مى نويسد: «قداجمع المسلمون على ايجاب الزكاة فى تسعة اشياء، الابل والبقر والغنم والذهب والفضه والحنطة والشعير والتمر والزبيب واختلفوا فى مازاد على ذلك...»[1]؛ همه مسلمانان، بر وجوب زكات در نُه چيز: شتر، گاو، گوسفند، طلا، نقره، گندم، جو، خرما و كشمش، اتفاق نظر دارند. ولى در غير اينها، بر يك نظر نيستند.

محقق نجفی در ذیل عبارت شرايع، آن جا كه موارد نُه گانه زكات را آورده، می‌فرماید: «بلا خلاف اجده فيه بين المسلمين فضلاً عن المؤمنين، بل هو من ضروريات الفقه ان لم يكن من ضروريات الدين...»[2]؛ من بين مسلمانان در اين مسأله [وجوب زكات در نُه چيز] اختلافى نديده‌ام، تا چه رسد به مؤمنان. بلكه از ضروريات فقه است اگر نگوييم از ضروريات دين.

همچنین آملی می‌نویسد: «أما وجوبها في التسعة فهو مما لا خلاف فيه بين المسلمين فضلا عن المؤمنين»[3]؛ وجوب زکات در نه چیز بین مسلمانان اجماعی است. بنابر اين، وجوب زكات در اين نه چيز، بین فقهاى امامیه و اهل سنت، اجماعی هستند.

فلسفه تشريع زكات رسيدگى به فقراء و مستمندان است. در روايات آمده خداوند قوت فقرا را در اموال اغنياء قرار داده است. از يك طرف با زكات، فقر و ندارى فقرا بر طرف مى‌گردد و از سوى ديگر، عبوديت و بندگى اغنياء و ثروتمندان امتحان مى‌شوند. در اين زمينه آيات و رواياتى وجود دارد كه اهداف تشريع زكات را بيان كرده است كه به عنوان نمونه و شاهد به یک روایت اشاره مى‌كنيم:

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «لَمَّا أُنْزِلَتْ آيَةُ الزَّكَاةِ  خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها وَ أُنْزِلَتْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَأَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص مُنَادِيَهُ فَنَادَى فِي النَّاسِ أَنَّ اللَّهَ فَرَضَ عَلَيْكُمُ الزَّكَاةَ كَمَا فَرَضَ عَلَيْكُمُ الصَّلَاة... فَنَادَى فِي الْمُسْلِمِينَ أَيُّهَا الْمُسْلِمُونَ زَكُّوا أَمْوَالَكُمْ تُقْبَلْ صَلَاتُكُم‏...»[4]؛ چون آيه زكات در ماه رمضان نازل شد «خذ من اموالهم» پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم، به منادى خود فرمان داد كه به مردم اعلام كند كه خداوند تبارك و تعالى همان گونه كه نماز را بر شما واجب كرده بود، اينك زكات را نيز بر شما واجب كرد ... اى مسلمانان، زكات اموال خود را بپردازيد تا نماز شما پذيرفته شود.

 

 


[1] . حلی، حسن بن مطهر حلی، تذکرة الفقها، ج 1، ص 205.

[2] . نجفی، محمد حسن، جواهر الکلام، ج 15، ص 65.

[3] . آملی، محمد تقی، مصباح الهدی، ج 9، ص 332.

[4] . الکافی، ج 3، ص 497.

 

 


 

کانال مهدوی و مذهبی

Get our toolbar!
کمپین وبلاگ نویسی امام علی النقی (علیه السلام)‍‍‍
مولامهدی گل یاس

تاریخ ارسال پست: ساعت: 13:42
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: