وبلاگicon

زکات در اوراق مالی - قسمت سوم - محمد موسی زکی

دسته بندی محصولات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

     مجلهءحقیقت
    مجلهء حقیقت «تاسیس1384ش» دورهءجدید. از اینکه مجلهءحقیقت را انتخاب کردید خوشحالیم. مارا از آثار و نظرات سازندهء خود بهره مند کنید. majallehaqiqat.loxblog.com

لینک دوستان

امکانات جانبی

    فرم تماس با ما تماس با ما

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 1250
    کل نظرات کل نظرات : 49
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 41

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 379
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 185
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 38
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 19
    آي پي امروز آي پي امروز : 126
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 62
    بازدید هفته بازدید هفته : 582
    بازدید ماه بازدید ماه : 3200
    بازدید سال بازدید سال : 9244
    بازدید کلی بازدید کلی : 9244

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.239.2.222
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

خبرنامه

    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

    علی آقا محمدی - تشکر فراوان از آقای اسماعیلی بابت گزارش خوبشون - 1396/11/25
    فهیمی - سلام.مدت زیادی از فعالیت در مجله حقیقت دور بودم امروز دیدم مجله پرباری شده و مطالب بسیار مفید ارایه می شود. از دست اندر کاران و عزیزانی که زحمت میکشد کمال تشکر را دارم. - 1396/3/16
    mohseni - روحش شاد
    خداوند غریق رحمتش کند با این فعالیتهای ماندگارش
    امروز هرچه داریم از دست علمای خاضع و زحمت کش است
    همه مایه افتخار اسلام و مسلمین هستند. - 1395/10/4
    حیاتی - سلام استفاده کردیم عالی بود - 1395/2/25/majallehaqiq
    حیاتی - سلام تشکر از اطلاع رسانی جامع
    پاسخ: سلام سپاس از حسن نظرتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    نعمت الله کامرانی. - عرض سلام ،احترام وخسته نباشید

    برخودلازم میدانم از تمامی کسانی که باعث وبانی برگزاری این مراسم معنوی بودند ویادوخاطرات انشهدای بی شمع وچراغ را درخاطره ها طنین انداز نمودند تشکروقدردانی نمایم وخداقوت رانثارشان کنم.

    اجرکم عندالله
    پاسخ: سلام... سپاس از حسن نظر شما... - 1395/2/22/majallehaqiq
    محمد بیانی - عکس یاد گاری تان حرف نداشت اشنایان قدیمی در هم جمعند روح شهدا را هم خدا وند غریق رحمت .نماید
    پاسخ: ممنون از ارسال پیامتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    آریایی - ان شا الله تمام عاشقان و دوست داران اهل بیت ع بتوانند به سلامت به زیارت امام حسین ع مشرف شوند...
    و هر دو دولت عزیز و برادر ایران و عراق بتوانند در امر ورود و خروج زایران همکاری کنند.
    - 1394/9/7/majallehaqiq
    مجتبی عابدی - آقای اسماعیلی چرا مال امسال رو نمی زارین؟ - 1394/3/2/majallehaqiq
    مولامهدی گل یاس - یک منتقم از طواف حج می آید

    با اسب، و ذوالفقار کج می آید

    آمین خدا برای اللهم

    عجل ولیک الفرج می آید

    خیلی ممنون از شما همکار گرامی - 1392/10/19

آخرين ارسال هاي تالار گفتمان

کمی طاقت داشته باشید...
عنوان پاسخ بازدید توسط
1 2719 mojtaba
1 968 afg
1 1031 afg

زکات در اوراق مالی - قسمت سوم - محمد موسی زکی

 

 

 

پول در قرآن:
در قرآن، واژه‌های «مال» و «اموال« در موارد زیادی به کار رفته است، که شامل انواعمختلف مال و از جمله پول می شود. ولی واژه‌هایی که در موارد معدودی به عنوان «پول»به کار رفته، عبارت است از: ذهب، فضه، درهم، دینار، وَرق و بضاعه به کار رفته است، به مواردی از آن می‌پردازیم:
در آیه 34 سوره توبه آمده است: «وَالّذینَ یَکنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا یُنْفِقُونَها فی سَبیلِاللّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ اَلیم»؛ و كسانى كه پول‌های فلزی طلا و نقره را گنجينه (و ذخيره و پنهان) مى‏سازند، و در راه خدا انفاق نمى‏كنند، به مجازات دردناكى بشارت ده!. مقصود ازذهب و فضه در این آیه، پول‌های فلزی طلا، نقره و اموال است.[1]
آیۀ 75 سوره آل عمران: «وَ مِنْهُمْ منْ اِنْ تَأْمَنْهُ بِدینارٍ لا یُؤدِّهِ اِلَیْکَ اِلاّ ما دُمتَعَلَیْهِ قائِماً»؛ بعضی از آنان [اهل کتاب] کسی است که اگر او رابر دیناری امین شماری، به تو باز نگرداند، مگر همواره بر سر او بایستی.
آیۀ 20 سوره یوسف: «وَ شَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَراهِمَ مَعْدُودَة»؛ و او [یوسف] رابه بهایی ناچیز، درهمی چند فروختند.
آیۀ 19 سوره کهف: «فَابْعَثُوا اَحَدَکُمْ بِوَرَقِکُمْ هذِهِ الِیَ الْمَدینَةِ، فَلْیَنْظُرْ اَیُّها اَزْکی طَعاماً»؛ [یکی از اصحاب کهف به دیگران گفت:] اكنون يك نفر از خودتان را با اين سكّه‏اى كه داريد به شهر بفرستيد، تا بنگرد كدام يك از آنها غذاى پاكيزه‏ترى دارند، و مقدارى از آن براى روزى شما بياورد.
مکارم شیرازی در گزیده تفسیر نمونه ورق را به سکه معنی کرده است.[2]
علامه طباطبایی می‌فرماید: «و كلمه «و رق»- به فتحه حرف اول و كسره حرف دوم- به معناى پول است.»[3] طبرسی، ورق را به دراهم معنا کرده است.[4]
آیۀ 62 سوره یوسف: «و قالَ لِفِتْیانِهِ اجْعَلُوا بِضاعَتَهُمْ فی رِحالِهِمْ لَعَلَّهُمْیَعْرِفُونَها...»؛ (سپس) به كارگزاران خود گفت: «آنچه را به عنوان قيمت پرداخته‏اند، در بارهايشان بگذاريد! شايد پس از بازگشت به خانواده خويش، آن را بشناسند و شايد برگردند!.
طبرسی، بضاعه را به معنای پول، قیمت و بهای کالایی خرداری شده، معنا کرده است؛ یعنی یوسف، به غلامان خود گفت: قیمت، پول و بهای کالای خریداری شده آن‌ها را در بار آنان قرار دهید.[5]
علامه طباطبایی معنای متعدد برای بضع آورده است و می‌فرماید: «اصل اين كلمه «بضع«- به فتحه باء- است، كه به معناى پاره‏اى گوشت است كه قطع و بريده گردد، و نيز گفته است: عبارت معروف «فلان بضعة منى- فلانى بضعه‏اى از من است» معنايش اين است كه فلانى از شدت نزديكى به من به منزله پاره‏اى از تن من است. و نيز گفته: بضع به كسره باء به معناى قسمتى از عدد ده است، و عدد ما بين سه و ده را بضع مى‏گويند. بعضى گفته‏اند بضع بيشتر از پنج و كمتر از ده را گويند... و معناى آيه اين است كه يوسف به غلامان خود گفت: هر آنچه ايشان از قبيل پول و كالا در برابر طعام داده‏اند در خرجين‏هايشان بگذاريد.»[6]
در تفسیر جلالین آمده است که آن چه به عنوان بهای جنس آورده بودند، دراهم بود.[7] بنابراین منظور از «بضع» در آیه شریفه، پول و کالا، است.
همچنین واژه «بضع» در آیات 65 و 88 آمده است:
«وَ لَمَّا فَتَحُوا مَتاعَهُمْ وَجَدُوا بِضاعَتَهُمْ رُدَّتْ اِلَیْهِمْ، قالُوا یا اَبانا ما نَبْغِی هذه بضاعتنا ردّت الینا»؛ و چون متاع خویشگشودند، دیدند بهای آنان نیز بازگردانده شده است. گفتند: ای پدر ما! دیگر چهمی خواهیم؟ این بضاعت ما (بهای کالا) است که به ما بازگردانده شده است.
«فَلَمّا دَخَلُوا عَلَیْهِ قالُوا یا اَیُّهَا الْعَزیزُ مَسَّنا وَ اَهْلَنَاالضُّرُ وَ جِئْنا بِبِضاعَة مُزْجاةٍ فَاَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ وَ تَصَدَّقْعَلَیْنا ...»؛ پس چو.ن بر یوسف وارد شدند، گفتند: ای عزیز! ما و اهلما را تنگنا فرا گرفته است و بهایی اندک آورده ایم، پس پیمانه برای ما کامل کن و برما صدقه بده...


[1] . مکارم شیرازی، ناصر، برگزیده تفسیر نمونه، ج 2، ص 199.
[2] . مکارم شیرازی، ناصر، گزیده تفسیر نمونه، ج 3، ص 32.
[3] . موسوی همدانی، محمد باقر، ترجمه تفسیر المیزان، ج 13، ص 356.
[4] . طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج 6، ص 706.
[5] . طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج 5، ص 375.
[6] . موسوی همدانی، محمد باقر، ترجمه تفسیر المیزان، ج 11، ص 287.
[7] . سیوطی، جلال الدین، تفسیر جلالین، ص 312.

 

کانال مهدوی و مذهبی

Get our toolbar!
کمپین وبلاگ نویسی امام علی النقی (علیه السلام)‍‍‍
مولامهدی گل یاس

تاریخ ارسال پست: ساعت: 2:6
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: