وبلاگicon

زکات اوراق مالی-قسمت پنجم(زکات و اهمیت آن در اسلام)- محمد موسی زکی

دسته بندی محصولات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

     مجلهءحقیقت
    مجلهء حقیقت «تاسیس1384ش» دورهءجدید. از اینکه مجلهءحقیقت را انتخاب کردید خوشحالیم. مارا از آثار و نظرات سازندهء خود بهره مند کنید. majallehaqiqat.loxblog.com

لینک دوستان

امکانات جانبی

    فرم تماس با ما تماس با ما

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 1252
    کل نظرات کل نظرات : 49
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 41

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 483
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 692
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 48
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 69
    آي پي امروز آي پي امروز : 161
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 231
    بازدید هفته بازدید هفته : 1786
    بازدید ماه بازدید ماه : 5178
    بازدید سال بازدید سال : 15038
    بازدید کلی بازدید کلی : 351718

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.238.226.167
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

خبرنامه

    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

    علی آقا محمدی - تشکر فراوان از آقای اسماعیلی بابت گزارش خوبشون - 1396/11/25
    فهیمی - سلام.مدت زیادی از فعالیت در مجله حقیقت دور بودم امروز دیدم مجله پرباری شده و مطالب بسیار مفید ارایه می شود. از دست اندر کاران و عزیزانی که زحمت میکشد کمال تشکر را دارم. - 1396/3/16
    mohseni - روحش شاد
    خداوند غریق رحمتش کند با این فعالیتهای ماندگارش
    امروز هرچه داریم از دست علمای خاضع و زحمت کش است
    همه مایه افتخار اسلام و مسلمین هستند. - 1395/10/4
    حیاتی - سلام استفاده کردیم عالی بود - 1395/2/25/majallehaqiq
    حیاتی - سلام تشکر از اطلاع رسانی جامع
    پاسخ: سلام سپاس از حسن نظرتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    نعمت الله کامرانی. - عرض سلام ،احترام وخسته نباشید

    برخودلازم میدانم از تمامی کسانی که باعث وبانی برگزاری این مراسم معنوی بودند ویادوخاطرات انشهدای بی شمع وچراغ را درخاطره ها طنین انداز نمودند تشکروقدردانی نمایم وخداقوت رانثارشان کنم.

    اجرکم عندالله
    پاسخ: سلام... سپاس از حسن نظر شما... - 1395/2/22/majallehaqiq
    محمد بیانی - عکس یاد گاری تان حرف نداشت اشنایان قدیمی در هم جمعند روح شهدا را هم خدا وند غریق رحمت .نماید
    پاسخ: ممنون از ارسال پیامتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    آریایی - ان شا الله تمام عاشقان و دوست داران اهل بیت ع بتوانند به سلامت به زیارت امام حسین ع مشرف شوند...
    و هر دو دولت عزیز و برادر ایران و عراق بتوانند در امر ورود و خروج زایران همکاری کنند.
    - 1394/9/7/majallehaqiq
    مجتبی عابدی - آقای اسماعیلی چرا مال امسال رو نمی زارین؟ - 1394/3/2/majallehaqiq
    مولامهدی گل یاس - یک منتقم از طواف حج می آید

    با اسب، و ذوالفقار کج می آید

    آمین خدا برای اللهم

    عجل ولیک الفرج می آید

    خیلی ممنون از شما همکار گرامی - 1392/10/19

زکات اوراق مالی-قسمت پنجم(زکات و اهمیت آن در اسلام)- محمد موسی زکی

 

زکات اوراق مالی

محمد موسی زکی

 قسمت  پنجم

زکات و اهمیت آن در اسلام:با توجه به اين که، اسلام به صورت يک مکتب صرفاً اخلاقي، و يا فلسفي و اعتقادي، ظهور نکرده، بلکه به عنوان يک «آئين جامع» که تمام نيازمندي‌هاي مادي و معنوي در آن پيش بيني شده، پا به عرصه ظهور گذاشت و نيز با توجه به اين که اسلام، از همان عصر پيامبر (ص) با تأسيس حکومت همراه بود و همچنين با توجه به اين که اسلام، توجه خاصي به حمايت از محرومان و مبارزه با فاصله طبقاتي دارد، روشن مي شود؛ نقش «بيت المال» و «زکات» که يکي از منابع درآمد «بيت المال» است، از اهمیت به سزای برخوردار است.

 


تاریخ ارسال پست: ساعت: 15:34
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

زکات اوراق مالی-قسمت چهارم(پول در روایات)- محمد موسی زکی

 

زکات اوراق مالی         

محمد موسی زکی

قسمت  چهارم

پول در روایات:

در روایات بسیار ی سخن از طلا و نقره مسکوک به عنوان «دینار» و «درهم»، برای قیمت‌گذاری کالا و تعیین مقدار نصاب برای زکات و وجوب ادای آن آمده است.

1 -  صَفْوَانَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ  علیه السلام قَالَ: «قَوَّمُوا خَاتَمَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَأَخَذَهُ أَبِي مِنْهُمْ بِسَبْعَةٍ قَالَ قُلْتُ بِسَبْعَةِ دَرَاهِمَ قَالَ سَبْعَةِ دَنَانِيرَ »[1]؛

 

 

در ادامه می خوانید...


تاریخ ارسال پست: ساعت: 15:30
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

زکات در اوراق مالی - قسمت سوم - محمد موسی زکی

 

 

                                پول در قرآن:    
در قرآن، واژه‌های «مال» و «اموال« در موارد زیادی به کار رفته است، که شامل انواعمختلف مال و از جمله پول می شود. ولی واژه‌هایی که در موارد معدودی به عنوان «پول»به کار رفته، عبارت است از: ذهب، فضه، درهم، دینار، وَرق و بضاعه به کار رفته است، به مواردی از آن می‌پردازیم:

درادامه می خوانید...


تاریخ ارسال پست: ساعت: 2:6
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

زکات در اوراق مالی - قسمت دوم - محمد موسی زکی

 

                                مفاهیم:   
1 – پول، زر و سیم:
زر و سيم يا هر فلز مسكوك و رايج ديگر وهمچنين اسكناس پول ناميده مى‌‌شود. در فرهنگ عمید آمده است: «پول، قطعۀ فلز از طلا یا نقره یا مس یا فلزات دیگر که از طرف دولت سکه زوده شود. اسکناس چاپ و منتشر شود.»[1]
 درادامه می خوانید...

تاریخ ارسال پست: ساعت: 2:6
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

زکات در اوراق مالی - قسمت اول - محمد موسی زکی

 

                             مقدمه

همانگونه که روشن است؛ نقود حقیقی متداول در زمان تشریع دین اسلام اعم از دینار طلایی و درهم نقره‌ای در مرور زمان، جای خود را درعصر حاضر به نقود اعتباریداده است. نقد رایج عصر حاضر چیزی جز اوراق اعتباری محض نبوده ودر ذات خود هیچ گونه ارزشی ندارند، یعنی از نوع کالاشمرده نمی‌شوند.

درادامه می خوانید...


تاریخ ارسال پست: ساعت: 1:48
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

حدیث

 

الامام الصادق (ع): «الّا انَّ حرمى و حرم ولدى بعدى قم»
امام صادق (ع) :
آگاه باشيد كه حرم و حرم فرزندان بعد از من قم است.
بحار ج ٦٠ صفحه ٢١٦

تاریخ ارسال پست: ساعت: 10:52
می پسندم نمی پسندم

مختصری از زندگى فاطمه معصومه عليها السلام

مختصری از زندگى فاطمه معصومه عليها السلام

 

نام شريف آن بزرگوار فاطمه و القاب ايشان " معصومه "،  "ستیا  و  "  فاطمه كبرى"   است. پدرش حضرت موسى بن جعفر (عليه السلام) و مادرش نجمه خاتون مادر حضرت رضا عليه السلام است      
  ولادت  
آن حضرت اول ذى القعده سال 173هـ.ق در مدينه منوره به دنيا آمدند.      
سفر مقدس به شهر مقدس
در سال 200هـ.ق و يك سال پس از سفر تبعيدگونه حضرت رضا عليه السلام به شهر ((مرو)) حضرت فاطمه معصومه عليها السلام همراه عده اى از برادران خود براى ديدار برادر و تجديد عهد با امام زمان خويش راهى ديار غربت شد. در طول راه به شهر ساوه رسيدند, ولى از آنجا كه در آن زمان مردم ساوه از مخالفين اهل بيت بودند با ماموران حكومتى همراهى نموده و با همراهان حضرت وارد نبرد و جنگ شدند كه عده اى از همراهان حضرت در اين حادثه غم انگيز به شهادت رسيدند.(زندگى حضرت معصومه, نوشته آقاى منصورى, ص 14. (به نقل از رياض الانساب, تاليف ملك الكتاب شيرازى).) حضرت در حالى كه از غم و حزن بسيار مريضه بود با احساس ناامنى درشهر ساوه فرمود: مرا به شهر قم ببريد, زيرا از پدرم شنيدم كه فرمود: شهر قم مركز شيعيان ما مى باشد;(درياى سخن, تاليف سقازاده تبريزى (نقل از وديعه آل محمد, نوشته آقاى انصارى), ص 12) سپس حضرت به طرف قم حركت نمود.
بزرگان قم وقتى از اين خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند و در حالى كه ((موسى بن الخزرج)) بزرگ خاندان ((اشعرى)) زمام شتر آن مكرمه را به دوش مى كشيد; ايشان در ميان شور و احساسات مردم قم وارد آن شهر مقدس شد و در منزل شخصى ((موسى بن الخزرج)) اجلال نزول نمودند.(تاريخ قديم قم, ص 213) آن بزرگوار هفده روز در شهر ولايت و امامت به سر برد و در اين مدت مشغول عبادت و راز و نياز با پروردگار متعال بود و واپسين روزهاى عمر پربركت خويش را با خضوع و خشوع در برابر ذات پاك الهى به پايان رساند.
غروب مهتاب در شهر ستارگان
سرانجام آن همه شوق و شور و شعف ((از اجلال نزول كوكب ولايت و توفيق زيارت بانويى از تبار فاطمه اطهر)), با افول نجمه آسمان عصمت و طهارت, مبدل به دنيايى از حزن و اندوه شد, و اين غروب غم انگيز عاشقان امامت و ولايت را در سوگ و عزا نشاند   
در رابطه با علت مريضى نابهنگام حضرت و مرگ زودرس آن بزرگوار گفته شده است (وسيله المعصوميه, نوشته ميرزا ابوطالب بيوك, ص 68, الحياه السياسيه للامام الرضا عليه السلام, نوشته جعفر مرتضى العاملى, ص 428) كه زنى در شهر ساوه ايشان را مسموم نمود كه اين مطلب با توجه به درگيرى دشمنان اهل بيت با همراهان حضرت و شهادت عده اى از آنها ((در ساوه)) و جو نامساعد آن شهر و حركت نابه هنگام آن بزرگوار در حال مريضى به سوى شهر قم, مطلبى قابل قبول مى تواند باشد  
آرى آن حضرت كه مى رفت زينب وار با سفر پربركتش سند گويايى بر حقانيت امامت رهبران راستين و افشاگر چهره نفاق و تزوير مامونى باشد, و همانند قهرمان کربلا پيام آور خون سرخ برادرى باشد كه اين بار مزورانه به قتلگاه (بنى عباس) برده مى شد, ناگاه تقدير الهى بر اين شد كه مرقد آن بزرگ حامى خط ولايت و امامت براى هميشه تاريخ, فريادگر مبارزه با ظلم و بى عدالتى ستم پيشگان دوران و الهام بخش پيروان راستين تشيع علوى در طول قرون و اعصار باشد..
و در سن 28 سالگى در روز دهم(وسيله المعصوميه,ص 65, به نقل از نزهه الابرار) يا دوازدهم (مستدرك سفينه البحار, ج 8, ص 258) ربيع الثانى سال 201هـ.ق در شهر قم از دنيا رفتند
 مراسم دفن
بعد از وفات شفيعه روز جزا آن حضرت را غسل داده و كفن نمودند سپس به سوى قبرستان ((بابلان)) تشيع كردند ولى به هنگام دفن آن بزرگوار ((به خاطر نبودن محرم)) ((آل سع)) دچار مشكل شدند و سرانجام تصميم گرفتند كه پيرمردى به نام ((قادر)) اين كار را انجام دهد.
ولى قادر و حتى بزرگان و صلحاء شيعه قم هم, لايق نبودند عهده دار اين امر مهم شوند; چرا كه معصومه اهل بيت را بايد امام معصوم عليه السلام به خاك سپارد.
مردم منتظر آمدن ((آن پير مرد صالح)) بودند, كه ناگهان دو سواره را ديدند كه از جانب ريگزار به سوى آنان مىآيند وقتى نزديك جنازه رسيدند, پياده شده و بر جنازه نماز خواندند و جسم پاك ريحانه رسول خدا را در داخل سردابى ((كه از قبل آماده شده بود)) دفن كردند و بدون اينكه با كسى تكلمى نمايند, سوار شده و رفتند, و كسى هم آنها را نشناخت.(تاريخ قديم قم, ص 214)
به قول يكى از بزرگان هيچ بعيد نيست كه اين دو بزرگوار, امامان معصومى باشند كه براى اين امر مهم به قم آمدند.(آيه الله فاضل لنكرانى ((دام ظله)).) پس از به پايان رسيدن مراسم دفن, موسى بن الخزرج سايبانى از حصير و بوريا بر قبر شريف آن بزرگوار برافراشت و اين سايبان بر قرار بود تا زمانى كه حضرت زينب دختر امام جواد عليه السلام وارد قم شدند و قبه اى آجرى بر آن مرقد مطهر بنا كردند.(سفينه البحار, ج 2, ص 376)
وبدين سان تربت پاك آن بانوى بزرگ اسلام قبله گاه قلوب ارداتمندان به اهل بيت عليهم السلام و دارالشفاى دلسوختگان عاشق ولايت و امامت شد.
 

تاریخ ارسال پست: ساعت: 23:44
برچسب ها : ,,,,,,,
می پسندم نمی پسندم

زکات اوراق

 

 
 نقود حقیقی متداول در زمان تشریع دین اسلام اعم از دینار طلایی و درهم نقره‌ای در مرور زمان، جای خود را درعصر حاضر به نقود اعتباریداده است. نقد رایج عصر حاضر چیزی جز اوراق اعتباری محض نبوده ودر ذات خود هیچ گونه ارزشی ندارند، یعنی از نوع کالاشمرده نمی‌شوند.
داد و ستد در گذشته‌های دور به صورت تبادله جنس به جنس و... انجام می‌شد؛یعنی معامله کالا با کالا. هنوز هم گاه به صورت نادر، به ویژه در مناطق روستایی و مکان‌های که هنوز رنگ و لعاب زندگی مدرن را به خود نگرفته، چنین داد و ستدی‌هایوجود دارد. معاملات جنس به جنس، کالا به کالا پیشیه بسیار طولانی‌ای در تاریخ بشر دارد.
در دوران باستان برای فرار از مشکلات، نابسامانی‌های که وجود داشت، داد و ستد کالابه کالا متدوال و رایج بود به‌گونه‌ای که یکی از کالاها برایقیمت گذاری سایر کالاها انتخاب می‌شد.
کالای محور کالانقشی همچونپول نقد کنونی را بر عهده داشت، مثلا در ایران غلات ودر برخی از کشورهای دیگر چارپایان و در برخی دیگر کالاها،معیار قیمت‌گذاری سایر کالاها بوده است. تا این کهبعدها برای سهولت بیشتر در این امر، طلا و نقره، به عنوانمعیار قیمت‌گذاری کالاها برگزیده شد.
این تحولات ازحرکت بازنماند؛ تا این که سکه‌های سلاطین به عنوان پول رایجبه صحنه، آمد زیرا تقلبی نبودن و وزن سکه‌های سلطانیتضمین شده بود. در آخرین تحول به تدریج پول رایج کنونی که از خواص کالا بهطور کامل برهنه بود، معیار قیمت گذاری سایر کالاها گردید.
تحول دیگری که در عالم داد و ستد رخ داد، این بود که مردمدر سال‌های اخیر در کشورهای پیشرفته اقتصادی با چک‌هایشخصی به اندازه موجودی نقدی خود در بانک‌ها به داد و ستدمی‌پردازند.
در قرون پیشین، پول رایج. سکه‌های طلا و نقره بود. در روایات و دیدگاه فقهای اسلامنیز این‌گونه پول‌ها، موضوع بحث و فتوا بوده است. امروزه پول اعتباری جایگزین سکه‌های مزبور شده، هم موضوع پول تحول یافته و هم احکام فقهی پول دستخوش تغییرگردیده است. این دگرگونی در تاریخ پول‌ از صدر اسلام تاکنون، اختلافات در برخی مسائل را به دنبال داشته است از جمله این که آیا بر پول (اسکناس) و اوراق مالی رایج امروزی زکات تعلق می‌گیرد یا خیر؟ فقها اختلاف نظر دارند. مشهور فقها امامیه بر این عقیده‌اند که تعلق زکات در اسلام منحصر به اشیاء نه گانه می‌باشد.

تاریخ ارسال پست: ساعت: 7:31
می پسندم نمی پسندم

حیات پربارپیشوای صادق(ع)

حیات پربارپیشوای صادق(ع)
 

تاریخ ارسال پست: ساعت: 17:10
می پسندم نمی پسندم

کودک پنج ساله چگونه امام مى شود؟

کودک پنج ساله چگونه امام مى شود؟


اگر كودكى ، بخاطر استعدادهاى فوق العاده كه خدا به او داده ، در اوج كمال بود، چه مانعى دارد امام مردم شود، مانند حضرت عيسى عليه السلام كه به فرموده قرآن در سن كودكى ، پيغمبر و حجت خدا شد و مانند بوعلى سينا و امثال او.(۱) و در دنيا گاهى كودكان استثنائى و نابغه بسيارند مانند: ((سيد محمد طباطبايى قمى در عصر ما كه در پنج و نيم سالگى حافظ همه قرآن شد، و هم اكنون (۲)كه حدود هفت سال دارد، دروس ‍ حوزوى را مى خواند، و آن چنان بر معناى آيات قرآن ، مسلط است ، كه در گفتگو، با آيات قرآن سخن مى گويد و به سؤ الات جواب مى دهد.

 درادامه می بینید....


تاریخ ارسال پست: ساعت: 1:58
می پسندم نمی پسندم

تاريخ واصول اديان

تاريخ واصول اديان
محمد موسی زکی
تاريخ پيدايش دين همراه پيدايش انسان بوده، طوری که اولين انسان (حضرت آدم ) پيامبر خدا و منادی توحيد بوده و اديان شرک آلود همه بر اثر تحريفات و اعمال سليقه‌ها و اغراض به وجود آمده.[1]
در قرآن کريم همةاديان يک دين وبه‌نام اسلام ياد شده است«إن الدين عندالله الاسلام»[2].
اديان دراصول هماهنگ بوده و تفاوتشان در جزئيات بوده است که طبق مقتضيات زمان وسطح معلومات بشر در هر عصر پديد مي‌آمده.

در ادامه می بینید...


تاریخ ارسال پست: ساعت: 20:46
برچسب ها : ,,,
می پسندم نمی پسندم

امام زمان خویش را بهتر بشناسیم

 

امام زمان خویش را بهتر بشناسیم

به کوشش محمد موسی زکی

قال الله الحکیم فی کتابه الکریم:ونرید ان نمن علی الذین استضعفوافی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین.(قصص-5). من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته  جاهلیه.

وقایع زندگی ائمه اطهار(ع) می تواند شیوه های درست زندگی و كسب فضایل اخلاقی و انسانی به عنوان پایه های كمال آدمی را آموزش دهد و مناسب ترین الگو برای جویندگان راه سعادت و حقیقت باشد.

 


تاریخ ارسال پست: ساعت: 12:46
می پسندم نمی پسندم

زندگینامه شیخ رجبعلی خیاط–به کوشش محمد موسی زکی

زندگینامه شیخ رجبعلی خیاط

به کوشش محمد موسی زکی

رجبعلی نکوگویان مشهور به شیخ رجبعلی خیاط در سال ۱۲۲۶ هجری شمسی در تهران متولد شد.
رجب‌علی نکوگویان دارای ۸ فرزند، شامل: پنج پسر و چهار دختر بود که یکی از دخترانش در کودکی از دنیا رفت. شیخ رجبعلی خیاط، عامل پیشرفت خود در معنویات را، اخلاص عمل توصیف می کرد.
رجب‌علی نکوگویان در عالم سیاست نبود، اما با رژیم پهلوی و سیاستمداران حاکم آن به شدت مخالف بود.
شيخ مكتب نرفته ،باهمان صفاي باطن و صميمت دوست داشتني خود به چنان باور و ايماني رسيد كه تادم مرگ ،دمي از دعا و مناجات به درگاه الهي غافل نبود .
سر انجام ،پس از هفتاد ونه سال بندگي و عبادت خدا وند در اين دنياي گذرا ،در روز دهم شهريور 1340 هجري شمسي ،مرغ وجود از قفس تن پر مي كشدو شيخ به خاطره ها مي پيوندد.
منابع:
1.حکایت‌هایی از زندگی شیخ رجب‌علی خیاط، به کوشش محمدمحمدی‌ری‌شهری.
2.ماهنامه موعود شماره ۶۵

تاریخ ارسال پست: ساعت: 1:48
برچسب ها : ,,
می پسندم نمی پسندم

حدیث

   
   امام حسین (ع):                                                                                                               

 

علی اکبردر خلقت وسيرت و گفتار شبيه ترن مردم به پيامبر (ص)است وما هرگاه به ديدن پيامبر(ص)مشتاق مى‏ شديم به اين جوان نگاه مى‏ كرديم.

 


تاریخ ارسال پست: ساعت: 1:46
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

اصلا حات در حكومت حضرت مهدي ( عج ) - عبدالله اخلا قي

 

 

 

 
اصلا حات در حكومت حضرت مهدي ( عج )
عبدالله اخلا قي
 
قبل از این که وارد بحث اصلاحات حضرت مهدی( عج ) شويم لازم است چند نكته را هر چند گذرا متعرض شويم:
اول: اين كه حضرت مهدي (عج ) در ادامه كا روان انبيا وبرگزيدگان االهي قرار دارند. ا زاين روهم چنان كه طبيعت وماهيت حركت اصلاح طلبانه وانقلا بي آن حضر ت يك حر كت الهي و در ادامه نهضت ها ي ا صلا ح طلبا نه ا نبيا و مكمل آن ها وبه تعبير ديگر ثمره وميوه تلاش تمامي انبياي الهي از آدم ( ع ) تا خاتم (ص ) واصياي آن ها از اميرمؤمنان(ع) تا امام حسن عسكري (ع )و بلكه كليه اوصيا وصا لحان ازعهدآدم تا آغا ز عصر غيبت مي با شد ا ستراتژي و شيوه حركت آن حضرت نيزهماهنگي و هم خواني كامل با استراتژي انبيا وصالحان خواهد داشت ...
 
در ادامه خواهید خواند...

تاریخ ارسال پست: ساعت: 23:8
می پسندم نمی پسندم

حدیث

 

پيامبر اعظم( ص):

اشجع الناس من غلب الهوا .
شجاعترين مردم كسي است كه بر هوا هاي نفساني خويش پيروز شود .
 

تاریخ ارسال پست: ساعت: 1:42
می پسندم نمی پسندم

در انتظار مهـــــــدي - به كوشش قاسم نظري

 

 

در انتظار مهـــــــدي
به كوشش قاسم نظري
مهدي جان ! صبح هاي جمعه هنگامي كه دعاي ندبه را زمزمه مي كنيم ، وزش نسيم عشق را كه از كهكشان آيينه ها و از طلوع نگاه خسته تو مي گذرد حس مي كنيم ، عصرهاي جمعه گيسوي طلايي خورشيد را به انتظار آمدنت شانه مي زنيم و هنگامي كه شكوفه هاي دعا در خانه راز قلبمان مي شكفد قرآن را مي گشاييم و آيه آيه آن را بر زبانمان جاري مي سازيم تا شايد چشم زمان آمدن خورشيد عدالت را ببيند و مرگ شب را حس كند .
اي فرزند عدالت ! در روزهاي جمعه تلاطم هاي عشق را كه در ساحل در يا نجوا مي كنند مي شنويم و آينه قلبمان تصوير طلوع تو و تكرار زبانمان نام تو مي شود بيا كه آفتاب گردان ها حيران به دنبال تواند، تا در تند باد زمان آنان را مجنون خود كني، بيا كه كه ستاره ها و خورشيد جهان افروز از درد بي تاب و پر دردند .
دیگر گل هاي باغ آنان شكفتن را نمي داند، اگر دل هاي پر اميد و با احساس رنگي از محبت را نمي داند بيا و بناز بر دل پر حسرت زمان !
اي عشق پرتوان ! دوباره صبح ! ظهر ! نه ! غروب شد نيامدي !

تاریخ ارسال پست: ساعت: 1:2
می پسندم نمی پسندم

علي (ع) كيست؟ --- محمد موسي زكي

 

 
علي (ع) كيست؟
محمد موسي زكي
جز خدا ورسول كسي علي را نشناخت و نتوانست قدر او را بداند، نه آنان كه پرستيدنش، نه آنان كه از اوپيروي نمودند، و نه آنان كه انكار او كردند.
شاعران و سرايندگان در برابر عظمت او چه بسرايند؟ سخنوران در باره شخصيت بي نظير او چه بر زبان آرند؟ نويسندگان و قلم فرسايان در باره اش چه بنگارند؟ دانشمندان در اين اقيانوس كبير غرق مي شوند.او كه براي هميشه زمان بود، براي همه تاريخ غريب و تنديس غربت گرديد...
در ادامه می بینید... 

تاریخ ارسال پست: ساعت: 23:31
برچسب ها : ,,
می پسندم نمی پسندم

سیاست الهی- قسمت دوم - عبدالله اخلاقی

 

 سیاست الهی

 

 

قسمت دوم          

 عبدالله اخلاقی

شناخت دوم :

دومين شنا ختي كه سياست الهي ومتعالي بر آ ن متكي است شنا خت وظيفه يا وظيفه شنا سي است خدا در ادامه سوره حمد اين مساله را بيان كرده ومي فر مايد: " اياك نعبد واياك نستعين اهد نا الصراط المستقيم " از اين آ يا ت مباركه چند مطلب فهميده مي شود :

 

1/ در اين آ يا ت يك التفات از غايب به حاضر صورت گر فته است و اين مي رساند كه شناخت يك انسان مومن از خدا و ند يك شنا خت شهودي و حضوري است وانسان مومن همواره ودرهمه جا خدا وند را بر كار ها ي خويش حا ضر ونا ظر مي داند .

2/ ازاين كه خد اوند در اين جا وظايف يك مو من ر ااز زبان خود او برمي شمارد و   مي فرمايد:" اياك نعبد" و  آ ن هم به صورت   گذاره خبري ونه امري وانشائي  مي خواهد اين مطلب را به همه انسا ن ها تفهيم نمايد كه اين وظيفه تو دربرابرخداوند زبان حال كل هستي ووجو د تو است ودست نيازي است كه ازدل جوهره وحقيقت   انساني تو   به سوي اسمان برفراشته گشته است تاتورابافرشتگان آ سماني و كروبيان همنوا سازد و رويش تو  را  از دل خاك بارور گرداند و لذا فرمود كه تنها تو    را مي پرستم و اين پرستش خداوند مهم ترين وظيفه انسان در برابر خداوند است كه در چند حوزه زندگي او تجلي پيدامي   كند

    الف ) در حوزه عبادي و فردي . ب ) در حوزه اقتصادي .   ج ) در حوزه سياسي و اجتماعي.   يعني عبادت حقيقي اين است كه انسان در همه حوزه هاي زندگي خويش فقط و فقط به رضايت خداوند و خوشنودي اوبيانديشد و تمامي اركان زندگي خود را به سوي يك قبله جهت بخشد و تمامي ابعاد وجود خويش را به خضوع و سجود در برابر پروردگار خويش فرودآ ورد تا  به فرمود ه امام علي( ع ) " تمامي اعمال و اورا د او يك ورد گردد " و  به  سوي آ سما ن  صعو د      كند" وحا ل ا نسا ن در خد مت دايمي خداوند در آ يد " و حال نماز در تمامي عرصه هاي زندگي انسان ظهور پيدا كند   وانسان با تمام وجود خود و همه ابعاد زندگي خود در برابر خداوند سرفرودآ ورد ولذا   اين كه بابا طاهر مي گويد:"  خوشاآ   نان كه د ا ييم در نمازند" منظورش نماز مصطلح ورا يج نيست كه چنين چيزي  براي   ا نساني كه نيازمند به خواب وخورش ا ست امكان پذيرنيست بلكه منظور شاعر در حقيقت بازخواني مجدد كلام امام علي ( ع) در دعاي كميل وعبارت اخراي همان سخن است ومنظوراز كساني كه دايم در نماز ند كساني است كه تمامي عرصه هاي زندگي خويش را بر اساس دستورات الهي سازماندهي نموده ا ند وتمامي اركان وجودخود را درخدمت خداوند درآ ورده باشد 0                                  

مطلب ديگري كه ازا ين آ يه فهميده مي شود اين است كه اراده و تلاش انسان نقش بسيار مهم وسرنوشت ساز در تعيين مسير زندگي  او دارد   وا نسان فقط با تلاش خويش   مي تواند زندگي خود را به آ  سمان پيوند دهد0   

    3/نکته سوم درمورد وظيفه شناسي :از اين كه خداوند بز رگ در ادامه مي فرمايد "واياك نستعين "  مي خوا هد اين مطلب را بفهماند كه نقش انسان در تعيين مسير  زندگي وسرنوشت او يك نقش كاملا مستقل نيست بلكه انسان همواره ودر هر مر حله از زند گي خود نيا ز مند به كمك وياري <span lang="FA" style="font-size:12.0pt; font-family:&quot;B Lotus&quot;;mso-ascii-font-family:&quot;Simplified Arab</body></html>


تاریخ ارسال پست: ساعت: 19:24
می پسندم نمی پسندم

انوار هدايت - محمد کريم اميري

 

انوار هدايت

در ادامه می خوانید...

محمد کريم اميري
قسمت اول
مقدمه:
بخش مهمي از آيات قرآن کريم مربوط به سر گذشت گذشتگان وشرح حال پيامبران عاليقدر پيشين است، هدف از نقل داستان پيشينيان سرگرمي وداستانسرايي ياآگاهي ازتاريخ نيست بلکه هدف قرآن کريم دربيان کردن اين داستان ها هدايت وراهنمايي مردم وتربيت جوامع بشري وعبرت گرفتن آيندگان ازسرنوشت گذشتگان است.
قرآنکريم در آيات متعددي تصريح فرموده است که ما داستان گذشته را بازگو مي­کنيم
تامردم بينديشند وعقل خود رابه کاراندازندوازماجراهايي که برگذشتگان پيش آمده است پند بگيرند؛ يکي از آموزنده ترين اين داستانها داستان حضرت نوح (ع)است که خلاصة از آن در زير بيان مي گردد:

تاریخ ارسال پست: ساعت: 18:53
برچسب ها : ,,
می پسندم نمی پسندم

حدیث

 

قال رسول الله(صلي ا... عليه و آله):
طوبي لمن شفله خوف ا... عن خوف الناس.
 
 
خوش به حال كسي كه ترس خدا او را از ترس مردم باز مي دارد.

تاریخ ارسال پست: ساعت: 1:39
می پسندم نمی پسندم

پاسخ به سوالات شرعی - علی ناصری

 

پاسخ به سوالات ديني[1]
 
 
 
 
به کوشش: علي ناصري سنگچاركي
 
 
 
درادامه می خوانید...

تاریخ ارسال پست: ساعت: 16:55
برچسب ها : ,,,,
می پسندم نمی پسندم

حضرت یحیی خورشید سر پل - محمد جان قربا نی

 

حضــرت يحيي(ع)خورشيــد سرپل
محمد جان قرباني
قسمت اول
 
خاندان يحيي (ع)
 
بسياري از امام زادگان، مجاهدان بزرگ و عالمان سترگ بوده اند، كه رسالت تبليغ دين و صيانت از مذهب را چون اسلاف بزرگوارشان به دست داشتند و در اين راستا مشكلات، مصايب، مهاجرت، زنداني شدن و شهادت پذيرا مي گشتند.
برخي از آنان براي رساندن پيام مذهب و حقايق مكتب در كوه ها، كمرها، و بيابان ها مخفيانه و مظلومانه به سر مي بردند.
تهديد و خفقان زمان گاه به اندازه مي رسيد كه سادات و امام زادگان زيادي پيوند خويش با خاندان عصمت را پنهان مي داشتند.
يكي از اين امام زادگان مجاهد و مهاجر يحيي ابن زيد (ع) است، كه اينك به شرح زندگي كوتاه و پربار او مي نشينيم.

در ادامه می خوانید...


تاریخ ارسال پست: ساعت: 16:34
برچسب ها : ,,,,
می پسندم نمی پسندم

زندگی امام عسکری(ع)- استا د محمد ا نور صا د قي سنگچا ر كي

 

سیری کوتاه و تذکر نکاتی در زند گی امام یازدهم (ع )
 
 
استا د محمد ا نور صا د قي سنگچا ر كي
 
ا ما م عسكري (ع) د ر مدينه منو ره به سا ل232 ه،ق متو لد شد. علا مه مجلسي (ره) روز و لادت آن حضرت را جمعه هشتم ربيع الثا ني و بعضي دهم هما ن ما ه گفته ا ند. اسم: حسن. كنيه: ابو محمد. اشهر القا ب آ ن بزرگو ار زكي و عسكر ي است. اسم پدر : علي . ما در: حد يث يا سليل (حد يث يا سو سن نيزگفته شده است ). ا ز عمر آ ن سلا له پا ك چها رسا ل وچند ما ه گذ شته بو د كه با پدرش اما م ها دي ( ع) به طرف عرا ق (يعني تبعيد گا ه ) حر كت كر د...
 
در ادامه می بینید...

تاریخ ارسال پست: ساعت: 13:57
برچسب ها : ,,
می پسندم نمی پسندم

زندگی فاطمه زهرا (س) - استاد محمد انور صادقی سنچارکي

زندگی فاطمه زهرا (س) - استاد محمد انور صادقی سنچارکي

 

مختصري زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س)
 
استاد محمد انور صادقي سنچارکي
تولد: روز جمعه بيستم جمادی‌ا‌لآخر سال پنجم بعثت در مکه معظمه[1]
امام باقر (ع) فرمود: «چون فاطمه متولد شد خداوند توسط فرشته به رسول‌خداŒ وحی کرد که اسم او را فاطمه بگذارد»[2]
امام صادق فرمود: «فاطمه در نزد خداوند نه تا نام دارد (فاطمه، زهرا، صديقه، مبارکه، طاهره، زکيه، راضيه، مرضيه، محدثه)
کنيه: ام‌الحسن، ام‌الحسين، ام‌الائمه، ام ابيها و ام السبطين می‌باشد....
 
در ادامه می خوانید...

تاریخ ارسال پست: ساعت: 13:55
برچسب ها : ,,,,,
می پسندم نمی پسندم

شرايط مبعوث – محمد موسی زکی

 

شرايط مبعوث
                                                      محمد موسی زکی
انسانهاي عادي به طورمستقيم از وسيلة شناخت (دين) بهره‌مند نمی‌شوند و لياقت دريافت وحی را ندارد «و ما کان الله ليطلعکم علی الغيب و لکن الله يجتبی من رسوله من يشاء»[1]ناگزير وحي را پيامبران به افراد عادی مي رسانندوآنان بايد دارای شرايط ذيل باشند:

در ادامه می بینید...


تاریخ ارسال پست: ساعت: 18:46
می پسندم نمی پسندم

بعثت(۳)– محمد موسی زکی

قسمت سوم:نقش و آثار بعثت

آيا دين به‌صورت عام و دين اسلام به‌صورت خاص نقشي در زندگي انسان‌ها داشته؟ اگر جواب مثبت است چه نقشي داشته؟ مثبت يا منفي؟
جواب اين پرسش نقش دين را براي ما تبيين خواهد کرد.
درادامه می بینید...

تاریخ ارسال پست: ساعت: 18:43
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

بعثت(4)– محمد موسی زکی

 

قسمت چهارم:پاسخ به پرسشهای بعثت
چند سئوال و پاسخ
سئوال اول:
چرا همة انبياء در يک منطقة جغرافيايي(خاورميانه) برانگيخته شده و ساير نقاط زمين به دليل کمبود وسايل ارتباطی از نعمت وجود آنان محروم گشته‌اند، شايد مردمانی بودندکه اطلاع از دعوت آنان پيدا نکرده‌اند؟
 
درادامه می بینید...

تاریخ ارسال پست: ساعت: 18:38
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

بعثت(2)– محمد موسی زکی

 

قسمت دوم: اهداف
محمد موسی زکی

هدف از بعثت پيامبران و انزال کتب چيست؟ ممکن است گفته شود که هدف اصلی هدايت ، سعادت، نجات، صلاح وفلاح مردم بوده است; می‌گوييم: اين سخن صحيح است اما كلام در اين است که اين هدايت به کجا منتهی می‌شود؟ سعادت مردم از نظر مکتب اسلام در چيست؟ و خير صلاح نهايي در چه چيز است؟

 
درادامه می بینید...

تاریخ ارسال پست: ساعت: 1:36
برچسب ها : ,,,,,,,
می پسندم نمی پسندم

بعثت(1) – محمد موسی زکی

قسمت اول:

ضرورت بعثت
محمد موسی زکی
مقدمه:
با تأمل در موجودات درمی‌يابيم که همه آن ها بر اثر نيروی عجيبی که در درون‌شان نهفته است، به‌سوی هدف مشخصی سير می‌کنند، اين سير و حرکت به‌سوی هدف معين که در عموم مخلوقات وجود دارد نشانگر هدايت است و به جهت اين عموميت به «هدايت عامه» معروف گشته است.
 

درادامه می بینید...


تاریخ ارسال پست: ساعت: 18:30
برچسب ها : ,,,,,,,
می پسندم نمی پسندم

زنان و فرزندان حضرت موسى بن جعفر ( ع ) - محمد موسی زکی

زنان و فرزندان حضرت موسى بن جعفر ( ع ) 

                                                                              محمد موسی زکی

 

تعداد زوجات حضرت موسى بن جعفر ( ع ) روشن نيست .

 بيشتر آنها از كنيزان بودند كه اسير شده و حضرت موسى كاظم ( ع ) آنها را مي خريدند و آزاد كرده ياعقد مي بستند .

 نخستين زوجه آن حضرت تكتم يا حميده يا نجمه داراى تقوا و فضيلت بوده و زنى بسيار عفيفه و بزرگوار و مادر امام هشتم شيعيان             حضرت رضا ( ع ) است .

 فرزندان حضرت موسى بن جعفر را 37 تن نوشته اند : 19 پسر و 18 دختر كه ارشدآن ها حضرت على بن موسى الرضا ( ع ) وصى و امام بعد از آن امام بزرگوار بوده است .

 حضرت احمد بن موسى ( شاهچراغ ) كه در شيراز مدفون است .

 حضرت محمد بن موسى نيز كه در شيراز مدفون است .

 حضرت حمزه بن موسى كه در رى مدفون ميباشد .

 از دختران آن حضرت , حضرت فاطمه معصومه در قم مدفون است , و قبه وبارگاهى با عظمت دارد .

 ساير اولاد و سادات موسوى هريك مشعل دار علم و تقوادر زمان خود بوده اند , كه در گوشه و كنار ايران و كشورهاى اسلامى پراكنده شده ,و در همان جا مدفون گرديده اند , روحشان شاد باد .

 

 


تاریخ ارسال پست: ساعت: 1:53
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

صفات و سجاياى حضرت كاظم (ع) -- محمد موسی زکی

صفات و سجاياى  حضرت كاظم (ع) 

 

امام داراى قامتى معتدل بود .

صورتش نورانى و گندمگون و رنگ مويش سياه و انبوه بود .

 بدن شريفش از زيادى عبادت ضعيف شد , ولى همچنان روحى قوى و قلبى تابناك داشت .

 امام كاظم به تصديق همه مورخان , به زهد و عبادت بسيار معروف بوده است .

 موسى بن جعفر از عبادت و سختكوشى به عبد صالح معروف و درسخاوت و بخشندگى مانند نياكان بزرگوار خود بود .

 

در ادامه می بینید...


تاریخ ارسال پست: ساعت: 1:45
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

شهادت امام کاظم (ع)

 

شهادت امام موسی کاظم (ع) را بر عموم مسلمانان جهان تسلیت می گوییم. 

 


تاریخ ارسال پست: ساعت: 2:43
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

زندگینامه حضرت امام موسي ابن جعفر(عليه السلام ) - محمد موسی زکی

زندگینامه حضرت امام موسي كاظم (عليه السلام  )    -  محمد موسی زکی

 

نام امام هفتم موسى و لقب آن حضرت كاظم ( ع ) است، كنيه آن امام ابوالحسن و ابوابراهيم است .

شيعيان و دوستداران لقب باب الحوائج به آن حضرت داده اند .

تولد امام موسى كاظم ( ع ) روز يكشنبه هفتم ماه صفر سال 128 هجرى در ابواء اتفاق افتاد .

دوران امامت حضرت موسى بن جعفر ( ع )مقارن بود با سال هاى آخر خلافت منصور عباسى و دوره خلافت هادى و سيزده سال از دوران خلافت هارون كه سختترين دوران عمر آن حضرت همین دوره بود.

امام  كاظم ( ع ) از حدود 21 سالگى بر اثر وصيت پدر بزرگوار و امرخداوند متعال به مقام بلند امامت رسيد.

 مدت امامت آن حضرت سى و پنج سال و اندكى بود که این  مدت امامت  از امامت همه ائمه بيشتر بوده است .

 البته غيراز حضرت ولى عصر ( عج ) که مدت  امامت اوازهمه ائمه طولانی تراست.

, هارون , امام موسى كاظم ( ع ) را   از مدينه تبعيد كرد .

هارون , ابتدا دستور داد امام هفتم ( ع ) را با غل و زنجير به بصره ببرندو به عيسى بن جعفر بن منصور كه حاكم بصره بود , نوشت , يك سال حضرت امام كاظم ( ع ) را زندانى كند , پس از يك سال والى بصره را به قتل امام ( ع )مأ مور كرد .

عيسى از انجام دادن اين قتل عذر خواست .

هارون امام را به بغدادمنتقل كرد و به فضل بن ربيع سپرد .

مدتى حضرت كاظم ( ع ) در زندان فضل بود .

در اين مدت و در اين زندان امام ( ع ) پيوسته به عبادت و راز و نياز باخداوند متعال مشغول بود .

هارون , فضل را مأ مور قتل امام ( ع ) كرد ولى فضل هم از اين كار كناره جست .

لذا چندين سال امام ( ع ) از اين زندان به آن زندان انتقال داده مي شد .

در زندانهاى تاريك و سياه چال هاى دهشتناك , امام بزرگوار ما با محبوب و معشوق حقيقى خود ( الله ) راز و نياز مي  كرد و خداوند متعال را بر اين توفيق عبادت كه نصيب او  شده بود سپاسگزارى مي نمود .

عاقبت آن امام مظلوم  در سال 183 هجرى در سن 55 سالگى به دست مردى ستمكار به نام سندى بن شاهك و به دستور هارون مسموم و شهيد شد .

شگفت آنكه , هارون با توجه به شخصيت والاى موسى بن جعفر ( ع ) پس از شهادت امام نيز اصرار داشت تا مردم اين خلاف حقيقت را بپذيرند كه حضرت موسى بن جعفر ( ع ) مسموم نشده بلكه به مرگ طبيعى از دنيا رفته است ,اما حقيقت هرگز پنهان نمي ماند .

بدن مطهر آن امام  ر را در مقابر قريش - در نزديكى بغداد - به خاك سپردند .

از آن زمان آن آرامگاه عظمت و جلالت پيدا كرد و مورد توجه خاص واقع گرديد   و شهر كاظمين از آن روز بنا شد و روى به آبادى گذاشت .

( بلاغ)


تاریخ ارسال پست: ساعت: 2:28
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

سخنان امام موسی کاظم(ع)- قسمت اول - محمد موسی زکی

    سخنان امام  موسی ابن جعفر کاظم(ع)- قسمت اول

      محمد موسی زکی

 

1.      مصيبت براي شكيبا يكي است و براي بي تابي كننده دوتاست .(تحف العقول ، ص 437)

2.      كم گويي ، حكمت بزرگي است ، بر شما باد به خموشي كه آسايش نيكو و سبكباري و سبب تخفيف گناه است .(همان)

3.      از شوخي خودداري كن زيرا شوخي جلوه معنوي تورا مي زدايد .(بحاالانوار ، ج 78 ، ص 321)

4.      مشورت با خردمند خيرخواه ، يمن و بركت و رشد و توفيق از جانب خداست ، چون خردمند خيرخواه به تو نظري داد ، مبادا مخالفت كني كه مخالفتش هلاكت بار است .(همان)

5.      چيزي نيست كه چشمانت آن را بنگرد ، مگر آن كه در آن پند و اندرزي است .(بحاالانوار ، ج 78 ، ص 319)

6.      همانا براي خداوند بر مردم دو حجت است ، حجت آشكار و حجت پنهان ، اما حجت آشكار عبارت است از : رسولان و پيامبران و امامان ، و حجت پنهاني عبارت است از عقول مردمان .(تحف العقول ، ص 406)

7.      صبر بر تنهايي ، نشانه قوت عقل است ، هر كه از طرف خداوند تبارك و تعالي تعقل كند از اهل دنيا و راغبين در آن كناره گرفته و بدانچه نزد پروردگارش است رغبت نموده ، و خداوند در وحشت انيس اوست و در تنهايي يار او ، و در نداري توانگري او و در بي تيره و تباري عزت او .(بحاالانوار ، ج 78 ، ص 319)

8.      براي هر چيزي دليلي بايد ، و دليل خردمند تفكر است ، و دليل تفكر خاموشي .(تحف العقول ، ص 406)

9.      به راستي كه با ارزش ترين مردم كسي است كه دنيا را براي خود مقامي نداند ، بدانيد بهاي تن شما مردم ، جز بهشت نيست ، آن را جز بدان مفروشيد .(همان)

10.  بهترين چيزي كه به وسيله آن بنده به خداوند تقرب مي جويد ، بعد از شناختن او ، نماز و نيكي به پدر و مادر و ترك حسد و خودبيني و به خود باليدن است .(همان)

 

 


تاریخ ارسال پست: ساعت: 2:20
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

تدبر در قرآن و روایات موجب تقویت اراده در سیر و سلوک - آیت الله مصباح یزدی

 

آیت الله مصباح یزدی: 

تدبر در قرآن و روایات موجب تقویت اراده در سیر و سلوک می شود 

 رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بیان یکی از راه های زنده نگه داشتن معلومات ذهنی برای ایجاد اراده عملی در انسان، گفت: خواندن قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) و تدبر در آنها بهترین و مؤثرترین راه تقویت اراده در مسیر بندگی است.


 آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شب گذشته در آخرین جلسه درس اخلاق سال تحصیلی امسال در دفتر  رهبری در قم، اظهار داشت: خواندن قرآن می تواند نوع تفکر و نتیجه آن را برای ما مشخص کند، حتی آهنگ قرآن دل را سرشار از سرور و نشاط می کند چه رسد به این که بخواهیم به آن عمل کنیم.

وی افزود: اگر خدا در خزانه رحمت خود چیزی با ارزش تر از قرآن داشت بر پیامبر(ص) نازل می فرمود؛ بزرگان ما در مورد عظمت قرآن گفته اند که گاهی  آیه ای را که صدها بار خوانده ایم ، در آخرین بار معنای واضح و روشنی از آن به ذهن مان می رسد که گویی تا به حال این آیه را نخوانده بودیم. خواندن قرآن با تدبر و تفکر با تغییر حال همراه خواهد شد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مرحله بعد استفاده از روایات اهل بیت(ع) را برای زنده نگه داشتن و ایجاد انگیزه عمل مناسب دانست و خطاب به حاضران تصریح کرد: برنامه ای داشته باشید که در آن به صورت مداوم قرآن، نهج البلاغه، اصول کافی و سایر کتب روایی را مطالعه کنید.

این استاد اخلاق در مرور سلسله مباحث راه رویش از ابتدا تا پایان، گفت: نخست نظریات متعدد پیرامون اخلاق در مکاتب مختلف را مطرح کردیم و هر کدام را مورد بررسی قرار دادیم و گفتیم آنچه که تا حدودی مورد قبول علمای اسلام است و بزرگان اخلاق ما نیز کتب خود را بر اساس آن نگاشته اند مکتب ارسطویی است که اخلاق را رعایت اعتدال بین لذت ها می داند.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه با اثبات اینکه بنای اخلاق اسلامی مبتنی بر مباحث هستی شناسی و انسان شناسی است، بیان داشت: با تأمل در دستگاه آفرینش در می یابیم که این مجموعه با عظمت دارای هدف و غایتی برای انسان ها است.

تنها راه رسیدن به قرب الهی بندگی است

وی با اشاره به یکی بودن راه شناخت هدف آفرینش و اخلاق، ابراز داشت: استفاده از عقل و وحی دو راه مهمی است که می توان به وسیله آنها فضایل و رزایل اخلاقی را شناسایی کرد؛ عقل کلیاتی از هدف آفرینش به ما نشان می دهد و کمبود ها و نواقص آن به وسیله وحی جبران می شود، به عبارت دیگر وحی تفصیل کارها و جزئیات آنها را مشخص می کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در تبیین هدف آفرینش، گفت: هدف از خلقت انسان به قدری عظمت دارد که حتی فرشتگان هم نمی توانند ماهیت اصلی آن را درک کنند، اما بزرگان اجمالا به ما آموخته اند که جایگاه نهایی انسان قرب الهی است و ما برای رسیدن به آن جایگاه خلق شده ایم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، با بررسی آیات و روایات، تنها راه رسیدن به قرب الی الله را این طور بیان کرد: ما با کمک این دو منبع درمی یابیم که راه رسیدن به قرب خدا بندگی است و این که در زندگی خود باید همه کارها رنگ خدایی داشته باشد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: کسب محبت الهی موجب می شود که خلوص نیت در مسیر بندگی زیاد شود، چراکه انسان هیچ گاه درمقابل محبوب خود به دنبال منفعت نیست؛ محبت خدا گوهر نفیس و بی همتایی است که می تواند ما را در اطاعت و بندگی خدا غرق کند.

وی یکی از راه های مؤثر در کسب محبت الهی را توجه به نعمت ها و شکرگزاری آنها عنوان کرد و بیان داشت: هرچه بیشتر به نعمت های بی نظیر خدا توجه کنیم، می فهمیم که چه خدای مهربانی داریم که این همه لطف به ما داشته است و این موجب تقویت محبت ما نسبت به خالق می شود و همین طور محبت هم اطاعت و بندگی ما را تقویت می کند.

عوامل تقویت اراده و انگیزه عمل به معلومات در مسیر بندگی

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم، در خصوص مهم ترین مطلب در این سلسله مباحث، گفت: شایع ترین درد انسان ها این است که ما مطالب زیادی را می دانیم ولی برای انجام آن همت و انگیزه لازم را نداریم؛ می دانیم که قرب خدا چه ارزشی دارد و ما چقدر به آن محتاجیم و راه های رسیدن به آن را نیز تا حدود زیادی می دانیم ولی در مقام عمل نمی توانیم کاری از پیش ببریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دانسته های انسان را برای اراده سازی کافی ندانست و تصریح کرد: زمانی این معلومات بر افعال ما اثر می گذارد که سازو کاری پیدا کنیم که دانسته های خود را همواره در ذهن مان زنده نگه داریم و نگذاریم بایگانی شوند.ذهن انسان دارای لایه های متعددی است و بسیاری از معلومات ما در لایه های درونی وجود دارند که در عمل گویی اصلا ما آنها را نمی دانیم مثلا همه می دانیم که خدا در همه جا حضور دارد ولی در عمل فراموش می کنیم.

آیت الله مصباح یزدی، تفکر به چیزهایی که قرآن به ما سفارش می کند را یکی از راه های مؤثر در زنده نگه داشتن معلومات ذهنی عنوان کرد و گفت: فکر کردن در دستگاه آفرینش و ارتباطات پیچیده میان آنها و همچنین اعضا و جوارح خود، ارزش و کارآیی آنها می تواند ما را در این مسیر یاری کند.

وی فکر کردن به نعمت های الهی را موجب رهایی از بند غصه ها و اندوه دنیا دانست و توصیه کرد: عادت کنید از هر نعمت خدا که استفاده می کنید قدری پیرامون آن فکر کنید که چه اهمیت و ارزشی دارد و اگر نبود چقدر با مشکل مواجه می شدیم و اینکه چه خدای خوبی داریم که همه این ها را به صورت رایگان و بدون منت در اختیار ما قرار داده است. 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در بیان یکی دیگر از کارهایی که دوری از گناه و غفلت را آسان می کند، اظهار داشت: فکر نکردن به لذات و راه های انجام گناه و جهت دهی افکاری که به ذهن ما خطور می کند تا حدود زیادی ما را از افتادن در ورطه گناه نجات می دهد.

خبر گزاری رسا   


تاریخ ارسال پست: ساعت: 18:9
برچسب ها : ,
می پسندم نمی پسندم

آیت الله سبحانی:حل مشکلات بشر در گرو ی تمسک به قرآن و عترت

 

آیت‌الله سبحانی: 

حل مشکلات جامعه بشری در گرو تمسک به قرآن و عترت است 

حضرت‌ آیت‌الله سبحانی حل مشکلات جامعه بشری را در گرو تمسک به قرآن و عترت دانست و گفت: اگر تمسک به این دو همان‌گونه که پیامبر(ص) فرمود انجام گیرد بسیاری از مشکلات و غفلت‌ها برطرف می‌شود.

  حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، صبح امروز در مراسم رونمایی از کتاب امام‌صادق(ع) و مذاهب اهل‌سنت که با حضور روحانیان و دانش‌پژوهان حوزوی برگزار شد، تلاش‌های استاد اسد‌ حیدر را بسیار دقیق، عمیق و کامل عنوان کرد و گفت: من بعد از مطالعه این کتاب تعجب کردم که یک فرد چگونه توانسته است این همه مطالب از اهل‌بیت(ع) به ویژه امام‌صادق(ع) را جمع‌آوری و گردآوری کند.

وی با اشاره به این‌که مترجم با زبان اول باید محتوای کتاب را بیرون بیاورد و با زبان دوم همان محتوا را ترجمه کند، افزود: ما باید در زمینه یادگیری زبان عربی به صورت تطبیقی کار کنیم و به قواعد و گرامر بسنده نکنیم، علت اینکه در حوزه ترجمه کتب عربی به فارسی بسیار محدود است این است که ادبیات حوزه ادبیات گرامر و قواعد است و عربی به صورت تطبیقی تدریس نمی شود.

حضرت آیت‌الله سبحانی بسیاری از ترجمه‌های عربی به فارسی را به علت تطبیقی نبودن دارای نقایصی دانست و اظهار داشت: بایستی تلاش شود آموزش عربی فقط به صورت قواعد و گرامر نباشد و با تمام ادبیات انجام گیرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مباحثی که در کتاب امام‌صادق(ع) و مذاهب اهل‌سنت از سوی استاد اسد حیدر گردآوری شده است، گفت: باید با مطالعه این کتاب به این روش برسیم که در مواجهه با ادیان دیگر مشترکات را بگیریم و تقویت کنیم و در غیرمشترکات به بحث بنشینیم و آنها را به مشترکات تبدیل کنیم و از هرگونه جدال و مغالطه بپرهیزیم.

وی هدف از کتاب امام‌صادق(ع) و مذاهب اهل‌سنت و کتاب‌های مشابه آن را ترویج مکتب اهل‌بیت(ع) عنوان کرد و افزود: ما باید جهان اسلام را به سمت ائمه(ع) دعوت کنیم و عترت را در سفره مسلمانان قرار دهیم چون فطرت انسانی به دنبال کمال است و کسی را می‌خواهد تا مردم را به سمت کمال راهنمایی و هدایت کنند و هدایت به غیر از راه ائمه(ع) نیست.

حضرت آیت‌الله سبحانی حل بسیاری از مشکلات را در گرو تمسک به ثقلین(قرآن و اهل‌بیت) دانست و خاطرنشان کرد: اگر تمسک به این دو همان‌گونه که پیامبر(ص) فرمود انجام گیرد بسیاری از مشکلات و غفلت‌ها برطرف می‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم دوران امامت امام صادق(ع) را دوره رشد و تعالی علوم عقلی و نقلی برشمرد و بیان داشت: مدت امامت امام‌صادق(ع) حدود 35 سال بود به گونه‌ای که حضرت بیش از سه‌هزار شاگرد در علوم مختلف تربیت کرد و تمام علوم را در اختیار نسل بشری قرار داد و به همین دلیل به عنوان بنیانگذار و زنده نگهدارنده فقه جعفری نام گرفت.

وی بر شناخت هر چه بیشتر علمای قدیم و معاصر تأکید کرد و افزود: ما باید علمای خود را به صورت عمیق و کابردی بشناسیم و آثار و کارهای آنان را معرفی کنیم، یکی از این علما استاد اسد حیدر است که نوشتن این کتاب به قلم وی به معجزه شبیه است،‌ چراکه بسیار کامل، عمیق و دقیق و دارای قلم بسیار زیبایی است.

حضرت آیت‌الله سبحانی ترجمه یک یا دو عنوان کتاب را کافی ندانست و اظهار کرد: باید در ترجمه این قبیل کتاب‌ها که بسیار ژرف و پر محتوا است استمرار وجود داشته باشد و به ترجمه چند کتاب جزئی کفایت نشود، چراکه مردم تشنه معارف اهل‌بیت(ع) هستند و با توجه به این که کتاب‌های موجود دارای ترجمه فارسی نیست مردم از مطالعه و استفاده آنها بی‌بهره مانده‌اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بر دایر کردن رشته ولایت در دانشگاه ادیان و مذاهب تأکید کرد و گفت: باید رشته ولایت هم دایر شود تا دانش‌پژوهانی در این رشته مشغول تحقیق و بررسی شوند.

وی ابراز داشت: باید خروجی‌های دانشگاه‌ها و حوزه‌های ما همه دارای قلم و بیان شیوا و تأثیرگذار باشند و نمره قبولی آن‌ها نمره اهل‌بیت(ع) باشد.

در حاشیه این دیدار حضرت آیت‌الله سبحانی گفت: کسی که کتاب جامع و کامل الغدیر را ترجمه کرده است باید مورد تجلیل و تقدیر قرار گیرد.


خبر گزاری رسا


تاریخ ارسال پست: ساعت: 18:7
می پسندم نمی پسندم

انتقاد آیت الله مکارم شیرازی

 

در دیدار رییس مجلس؛ 

انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از نظام بانکداری 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار رییس مجلس شورای اسلامی، اخذ جریمه دیر کرد در قبال تسهیلات بانکی را جایز ندانست و گفت: کجای این بانکداری اسلامی است که سود مضاعف بر سود بگیرند، ربای مضاعف هیچ توجیه شرعی ندارد و باید برای مسائل بانکی فکری جدی شود.

 


حضرت آیت‌الله ناصر مکارم ‌شیرازی از مراجع تقلید روز پنج شنبه در دیدار رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مردم نگرانی های خود را از طریق نامه و تلفن به ما منتقل می کنند، به گرانی نان در روزهای اخیر و نارضایتی مردم از این مساله اشاره کرد و گفت: من معتقدم اگر بخواهند افراد را به زور وادار کنند که شیر و نان را ارزان کنند جواب نمی دهد، باید ریشه گرانی ها را بررسی کرد و در پی حل آن برآمد.

وی خاطرنشان کرد: این مساله باید در دستور کار مجلس قرار گیرد، ‌گرانی باعث اعتراض مردم می‌شود و در این شرایط به هیچ وجه به مصلحت نیست.

این مرجع تقلید مسائل فرهنگی را از دیگر دغدغه های مردم دانست و با بیان اینکه مردم بخشی از عوامل این مسائل را خود دولت می دانند، گفت: متاسفانه وزارت ارشاد به فیلم هایی مجوز داده است که وحشتناک است و مردم معتقدند صدا و سیما نیز در مسائل فرهنگی و اخلاقی خوب عمل نمی کند. در بیرون نیز اگر کسانی امر به معروف و نهی از منکر کنند با مشکلاتی مواجه می شوند.

وی با قدردانی از ایستادگی نیروی انتظامی و مقابله این نیرو با ناهنجاری های اجتماعی، بیان کرد: اخیرا در نیروی انتظامی حرکتی مبارک شروع شده تا محکم در مقابل ناهنجاری های بایستند. مشروط بر این‌که این گونه اقدامات با کارهای دیگر خنثی نشود و با دستور برخی اثر آن از بین نرود. 

‌حضرت آیت الله مکارم ‌شیرازی بیان داشت: مشکل دیگری که مرتب مردم می گویند مشکل بانک ها است، بانک ها بسیاری از مردم را بیچاره کرده‌اند، جریمه دیر کرد و مسائلی از این دست که خلاف شرع بیّن است اجرا می‌شود و متاسفانه اسم آن هم بانکداری اسلامی است.

این مرجع تقلید اخذ جریمه دیر کرد در قبال تسهیلات بانکی را جایز ندانست و گفت: کجای این بانکداری اسلامی است که سود مضاعف بر سود بگیرند، ربای مضاعف هیچ توجیه شرعی ندارد و باید برای مسائل بانکی فکری جدی شود.


خبر گزاری رسا -حمزه محمودی


تاریخ ارسال پست: ساعت: 17:51
می پسندم نمی پسندم

اسلام رهبرزندگى - قسمت هفتم

 

اسلام رهبرزندگى
                                                                             قسمت هفتم
استاد محمد محقق بلخی
 
 
ضرورت نظام اسلامى :
شهيد پس از تبيين اين موضوع كه "نظام اسلامى براساس دين" باىستی استوارباشد، به طرح نياز مندى مسلمانان به نظام اسلامى پرداخته به ضرورت آن، براساس دلايل زير كه اختصارا مطالعه ميكنيد اشاره ميكند:
اول: براى ايجادانسجام ميان قانونگذارى و عقيده..چون مسلمانان با اسلام بيشتر از هر نظامى أنس وآشناى و پيوند عاطفى دارند.

درادامه می بینید...


تاریخ ارسال پست: ساعت: 22:50
می پسندم نمی پسندم

اسلام رهبرزندگى -قسمت پنجم

 
اسلام رهبرزندگى
                                                                     قسمت پنجم
 
 استاد محمد محقق بلخی
 
 
1-4 دين بعنوان شكل سوم قانون تاريخى:
دين بمعناى تسليم شدن همه موجودات جهان هستى در برابر فرمانهاى الهى يا حاكميت "قوانين تكوينى" در جهان ماده وحاكميت "احكام وقوانين تشريعنى" درجامعه انسانى است كه از طريق پيامبران الهى ابلاغ مى‏شود، اما فرمان وقانون ديگرى هم داريم كه بايد بنداى آن گوشداد وتسليم‏آن هم شد وآن قانون فطرتست.
 
 
درادامه می بینید...

تاریخ ارسال پست: ساعت: 22:43
می پسندم نمی پسندم